webForumDet fria alternativet

registrera sig på en webbsida

ASP

9 svar · 298 visningar · startad av mogge

Medlem sedan okt. 200213 inlägg
Frågan#1

Jag vill att en användare ska kunna fylla i sitt användarnamn och e-mail i min databas.

en program kod ska slumpa fram ett lösenord och detta ska skickas till den nyregistrerade användaren för senare användning. (lösenordet måste alltså också följa med in i databasen)

vad behöver jag för att detta automatiska utskick skall kunna genomföras? går det med asp-kod eller måste jag ha tillgång till någon slags komponent? i så fall, finns det i gratisversion?

Hoppas någon fattar vad jag e' ute efter:OO

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Du behöver en mailkomponent för att skicka ut mailet, har du sidorna på ett webhotell har de bergis en mailkomponent installerad. Kolla annars upp https://www.dimac.net och komponenten jmail som jag personligen gillar bäst.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

I hear you. ;)

Du behöver:
* En Windows2000/NT server
* En mailkomponent (JMail är mycket bra, https://www.dimac.net)
* Stöd för Access (ofta inga problem)
* Ett par ASP-script

Första frågan, har du en egen server eller kör du på ett webbhotell?

Du är så långsam override ;)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

erka skrev:

Du är så långsam override ;)

Nej erka, jag är grundlig. §e

Jag kör på ett webbhotell, brinkster.com

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

erka & OveRRidE: Humor! :e

Mogge
Har du redan en databas och vill du bara ha hjälp med slumpscriptet som skapar lösenordet?

kolla upp om brinkster.com har någon mailkomponent installerad

njaaaae jag undrade egentligen vad jag behöver för att få skiten att fungera, jag måste alltså ha en mailkomponent. Jag har varken databas eller slumpscriptet ännu, det tänkte jag tillverka....om jag kan förstås? Jag har inte hållt på med ASP särskilt länge, så att försöka få denna idé att fungera för mig kommer nog att ta en stund.

Men har någon några bra förslag såååå e' jag tacksam. Det jag vill tillverka är ett bokningssystem för t.ex. en bilverkstad där man har avsatt en bestämd tid på varje bil och ett bestämt antal bilar per dag.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Mig veterligen har inte Brinksters gratisvariant någon mailkomponent, betalalternativen har dock.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)