webForumDet fria alternativet

ge ny bild pa forum genom db

ASP

10 svar · 245 visningar · startad av crisse6

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg
Frågan#1

Hej!

Fick forslag fran Vide att kora en koll om nya inlagg finns sen ens senaste besok genom en databas. Hur ska jag bara mig at?

Forsokte med att skapa tva kolumner i t_forum (access) en som heter latest_ans och andra heter latest_topic... tankte att dom ska uppdateras beroende pa om man skickar in nytt svar eller om man skapar helt ny trad. Men tankte att man den maste ju veta vilket forum det ar nytt i, ett forum ar ju lugnt, (som jag tanker), men hur gor man nar det ar nytt i tva eller mer forum? Kan nagon hjalpa med detta! Detta ska bara uppdateras om man ar inloggad och visning av "nya-inlagg-bilden"....

See ya!

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

en variant är att du har en relation mellan topic och user.
när inloggad tittar på tråden visas ny bild, samtidigt skapas en post i relationstabell.
tittar personen igen sedan så finns det en post i relationstabellen och ingen bild visas.
skriver sen någon ett inlägg, töms relationstabellen och bild kommer att visas igen.

en liten idé bara :)

hm.... hanger inte riktigt med.... men bra! fortsatt garna! ar det nagon som har gjort nagot liknanade?

halla? Ingen som har forslag? :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Detta plockar du givetvis direkt ur databasen med trådar, du skapar ju inte en extra kolumn bara för detta. Tänk efter, denna data finns ju redan sparad när tråden skapades, med datum och allt.

Alltså:

SQL = "SELECT * FROM threads WHERE datecreated < #" & dateadd("d",-1,date) & "# ORDER BY Id"

På det sättet få du fram alla trådar som har skapats det senaste dygnet, och med en JOIN mot usertabellen även vem som skapat den:

SQL = "SELECT * FROM threads t INNER JOIN users u ON t.user = u.userId WHERE t.datecreated < #" & dateadd("d",-1,date) & "# ORDER BY t.Id"

Är det inte så du menade?

hmm..... hanger inte riktigt med har i svangarna... :)

jag vill alltsa ha koll for nya tradar genom en databas, och det ska visas ratt for varje enskild person.

Kalle kommer till forumet. Alla forum ar med nya inlagg, Kalle laser i Javascript forumet, gar tillbaka till forstasidan = Gammal bild for Javascript forumet.

Pelle kommer ocksa till forumet, samma har alla forum med nya inlagg = ny bild for alla.

Det ska alltsa inte paverka att nagon annan laser osv.... Du kanske har lagt det i sql:en? Jag hangde inte med riktigt! Hur skriver jag sedan ut? Vilket ska skrivas ut? :e

nagon som vet en losning?

har kommit pa en losning - kanske.

Tankte att man har ett falt i t_users som uppdateras med den senaste traden eller svaret som har gjorts... (bara om man ar inloggad) sen jamfor man det med tabellen t_threads och kollar om det finns hogre nummer eller ej, om ja sa blir det ny bild, annars gammal. Skulle detta fungera????? Eller ar det helt at skogen?

Tankte nagon funktion, typ alla som har threadID som ar storre an ens senaste besok sa blir det nytt.... hjalp mig!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Gissar på att du har tabeller vid namnen forum, topic och post eller något liknande.

Lägg till följande kolumner:
* forum.lastpostdate
* topic.lastpostdate (om du vill ha liknande funktion på trådarna, och inte bara forumen)

När Kalle går in på forumet läser du av hans cookie när han senast var där; igår.

Sedan gör du de jämförelser som behövs mellan Kalles datum och med fältet forum.lastpostdate.

Detta är lite att gå emot "god" databasdesign men förenklar och snabbar upp prestandan.

hur fungerar ditt forum da Pace? sa som du beskriver??? men om nagon postar medans kalle ar inne och han glider tebax till att valja forum, blir det ny bild da?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ja, bl a mitt forum fungerar så, men även vBulletin.

Om Kalle är inne samtidigt som en ny post dyker upp så kommer den att visas som "ny", japp.

420 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
134 ms — hämta statistik (db)
158 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)