webForumDet fria alternativet

SQL fråga

2 svar · 261 visningar · startad av Stuck

StuckMedlem sedan juli 200072 inlägg

Vet inte om detta är rätt forum men det är mest aktivt så .. =)

Jag har iallfall en Access databas som fungerar som ett nyhetssystem ... när jag lägger in nyheterna kan jag välja 3 olika typer av nyheter och lägger in de i ja/nej fält i databasen ... sen när jag visar nyheterna vill jag ha 3 st checkboxar som man kan kryssa i beroende på vad man vill se .. när man har i alla vill jag visa alla när jag har 2 de två som det gäller osv .. .. jag vill helst göra detta i SQL satsen och asså inte använda olika SQL satser beroende på vad jag valt (Har så många if grejjer redan p.g.a sök funktioer och stuff) ...

Men den SQL satsen jag har nu ser ut så här ..

SQL = "SELECT datum, nyheterID, rubrik FROM tblInternetNyheter WHERE datum > #" & now - 60 & "# AND (nyauppdrag = " & blnNyauppdrag & " OR pressmeddelande = " & blnPressmeddelande & " OR nyheter = " & blnNyheter & ") ORDER BY datum desc"

Men den funkar inte som jag vill .. den visar t.ex alla nyheterna om ingen är ikryssad och även ifall jag bara har 1 ikryssad.. det funkar bara som det ska om alla eller 2 är ikryssade .. nån som hängde med? .. hehe .. skriv följd frågor annars så ska jag se om jag kan förklara .. =)

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Något sånthär?

SQL = "SELECT datum, nyheterID, rubrik FROM tblInternetNyheter WHERE datum > #" & now - 60 & "# AND ("
If blnNyauppdrag <> "" then
chk = 1
SQL = SQL & "nyauppdrag = " & blnNyauppdrag
End If
If blnPressmeddelande <> "" then
If chk = 1 then SQL = SQL & " OR "
chk = 1
SQL = SQL & "pressmeddelande = " & blnPressmeddelande
End If
If blnNyheter <> "" then
If chk = 1 then SQL = SQL & " OR "
SQL = SQL & "nyheter = " & blnNyheter
End If
SQL = SQL & ") ORDER BY datum desc"

------------------
PC-älskare prasslar i säven, och har malt i ryggen
www.webeye.nu
Vilken kategori spel tycker du mest om?

StuckMedlem sedan juli 200072 inlägg

Japp .. det hade ju funkat .. men koden skulle fan bli cepe lång då .. ;) .. hehe .. har redan massa andra if satser .. jaja .. men jag tror jag löste det endå nu ... hmm .. det fick bli en lite skum lösning men det verkar funka .. hehe ... tack endå .. !

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)