webForumDet fria alternativet

Response.End

6 svar · 196 visningar · startad av fundrusse

fundrusseMedlem sedan jan. 2002286 inlägg

När man använder Response.End exempelvis under en Response.Redirect hur blir det då med Connect.Close om man har det längst ner på ASP sidan? Exekveras det kommandot då?

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Nix... Response.End avlutar sidprocesseringen (skumt ord?) och skickar klienten det resultat som uppnått fram till dess att End() anropades.

Om du inte vill att något ska skickas till klienten bör du först köra Response.Clear

Detta gäller IIS... om flera Webservrar jobbar på samma sätt vet jag inte.

Jag tänkte mest på att servern inte skall behöva rabbla igenom all kod som man har på sidan. T ex om man har en del olika funktioner i toppen på sidan.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

fundrusse skrev:

Jag tänkte mest på att servern inte skall behöva rabbla igenom all kod som man har på sidan. T ex om man har en del olika funktioner i toppen på sidan.

Det där får du nog utveckla en aning.

säg att du har ett klotterplank..
i toppen på sidan har du kod om lägget till & deletar inlägg.
dessa anropar du med querystrings..

då ska ju servern inte rabbla igenom all kod om du exempelvis bara skall ta bort ett inlägg.

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Nu vet jag inte riktigt om jag är med på vad du menar, men vill du kunna välja i efterhand att inte läsa in funktionerna?

Den möjligheten finns nog inte... om du inte först kontrollerar querystringen och sedan med if-satser inkluderar de funktioner som behövs. Du lägger funktionerna i separata filer alltså...

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Varför inte lägga logiken i separata filer istället för att skapa spagettikod av alltihopa.

Det är bättre att lägga all kod för att radera ett inlägg i en fil, all kod för att lägga till en en annan fil, all kod för att uppdatera i en tredje osv osv. Då slipper du även att folk laddar om sidan och på så sätt kanske dubbelpostar eller spammar.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)