Hej,
Denna rad förvandlar allt till små bokstäver.
lcase(trim(objOrderList("FtgNamn")))
Kan jag, utan att lägga till en massa rader, se till så att första bokstaven i FtgNamn alltid blir stor?? Är det isåfall UCase() jag skall använda?
/A :)
11 svar · 556 visningar · startad av annesophie
Hej,
Denna rad förvandlar allt till små bokstäver.
lcase(trim(objOrderList("FtgNamn")))
Kan jag, utan att lägga till en massa rader, se till så att första bokstaven i FtgNamn alltid blir stor?? Är det isåfall UCase() jag skall använda?
/A :)
Varför vill du ha det på en rad? Det blir väldigt svårläst, gör istället en funktion av det hela så att du kan använda koden den igen.
Men det går... ;)
strText = ucase( left( strText, 1 ) ) & mid( lcase( strText ), 2 )
Ah jag löste det precis själv...
Jag menade så här:
response.write UCase(Left(lcase(trim(objOrderList("FtgNamn"))),1)) & LCase(Mid(lcase(trim(objOrderList("FtgNamn"))), 2))
Tack ändå! :)
/A
R: Ha ha såg inte din kodsnutt! Nåväl, tack för hjälpen! :bire
[red]
UCase(left(trim(objOrderList("FtgNamn")),1)) & LCase(mid(trim(objOredrList("FtgNamn")),2))
[/red]
Tack ändå Icaaq! Härligt att veta att det finns duktiga, men framförallt SNABBA, personer här som kan hjälpa!
Fast....nu när jag ändå är här... ;)
Om jag nu skriver ut min rad:
UCase(Left(lcase(trim(objOrderList("FtgNamn"))),1)) & LCase(Mid(lcase(trim(objOrderList("FtgNamn"))), 2))
Står det tex:
Baggermaatschappij boskalis bv
Kan jag fixa så att varje nytt "ord"/namn i innehållet i mitt fält får stor bokstav??
Alltså enligt följande:
Baggermaatschappij Boskalis Bv
??????????????
/A
arrText = split( trim(objOrderList("FtgNamn")), " " )
for i = 0 to ubound( arrText )
arrText( i ) = ucase( left( arrText( i ), 1 ) ) & mid( lcase( arrText( i ) ), 2 )
next
strText = join( arrText, " " )
response.write strText
function cap(s)
cap = ucase(left(s,1)) & lcase(mid(s,2))
end function
a = split(objOrderList("FtgNamn")," ")
for i = 0 to ubound(a)
a(i) = cap(a(i))
next
response.write join(a)
Eller så kollar man i ASP/VBScripts eget script från medlemmar forum och hittar Capitalize ;)
mvh icaaq