Hej.
Jag har en mängd .xml-dokument i en och samma mapp på en webbserver som kör IIS 5 / ASP 3.0.
Dessa .xml-dokument är formaterade enligt följande standard.
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<OBJECT type="SUBJECT">
<ID>0123456789</ID>
<SUBJECTNO>0123456789</SUBJECTNO>
<TIME>TEXT JAG VILL HA UT I EN VARIABEL SOM HETER DATETIME</TIME>
<HT>TEXT SOM KAN IGNORERAS</HT>
<HTDESC>TEXT JAG VILL HA UT I EN VARIABEL SOM HETER HEADLINE</HTDESC>
<HTREM></HTREM>
<AREA>TEXT JAG STRUNTAR I</AREA>
<AREADESC>TEXT JAG VILL HA UT I EN VARIABEL SOM HETER AREA</AREADESC>
<AREALOCALITY>TEXT JAG VILL HA UT I EN VARIABEL SOM HETER CITY</AREALOCALITY>
<INFO>TEXT JAG VILL HA UT I EN VARIABEL SOM HETER INFORMATION</INFO>
<INJURIES></INJURIES>
<ADDRESS>TEXT JAG STRUNTAR I</ADDRESS>
<ADDRESSDESC></ADDRESSDESC>
<PROVIDER>TEXT JAG STRUNTAR I</PROVIDER>
<POSITION>TEXT JAG STRUNTAR I</POSITION>
</OBJECT>
Om man tittar igenom denna kod så ser man ungefär vad dte är jag önskar göra.
Jag vill läsa igenom mappen med .xml-dokumenten och slumpa ut 3 av de 10 senaste (dom har datum och tid i formatet ÅÅÅÅ-MM-DD TT:MM:SS mellan taggarna <TIME> och </TIME> så man vet vilket som är den senaste och samma värde är för övrig filnamnet.xml).
När scriptet har slumpat ut 3 (eller fler, det kanske ska bli upp till 10 stycken i taget) ska den hämta ut värdena som står mellan vissa av taggarna (vilka tagar det rör sig om ser man om man läser koden i mitt exempel-dokument) och spara detta i olika variablar.
På så sätt kan jag publicera en del av den utvalda informationen på en sida enligt en snygg formatering/layout.
De filer som är mer än säg 12 timmar gamla skall också flyttas till en annan mapp när filen som slumpar ut och formaterar informationen körs.
Hur kan detta enlast genomföras i ASP?
Är det MS-XMLHTTP object och Regular Expressions som gäller eller finns det något annat tänkbart sätt att göra detta?
Använder ASP dagligen men har tyvärr ej hunnit sätta mig in i XML något ännu och är därför tacksam för alla eventuella åsikter och förslag. Att läsa ut en viss information ut ett .xml-dokument via ASP kanske är mycket enklare än jag tror men som sagt, eftersom jag inte har arbetat med XML överhuvudtaget så frågar jag här.