Som sagt, .Save funktionen på mitt recordset funkar inte. Och jag kan inte för mitt liv förstå vaför (testat utan adPresistXML också, samma resultat).
<%
Dim objRs, strSavPath
Set objRs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
strSavPath = Server.MapPath("ns.xml")
objRs.Open "SELECT strTopic, datPostDate, intUserRef, strBody FROM dmNs ORDER BY datPostDate DESC", strCn
objRs.Save strSavPath, adPersistXML
objRs.Close
Set objRs = Nothing
Set objXMLDom = Nothing
%>
Felmeddelande om jag inte har någon fil innan:
Feltyp:
Provider (0x80030103)
Det går inte att spara.
[b]Och sedan sökvägen till filen.[/b]
Felmeddelande ifall jag redan har gjort en fil med det namnet:
Feltyp:
Körningsfel i Microsoft VBScript (0x800A003A)
Filen finns redan.
[b]Och sedan sökvägen till filen.[/b]
Så mina frågor är dessa:
1 Varför kan jag inte spara ett recordset som en fil? (Jag har ADO 2.5)
2. Varför går det inte att spara över en redan existerande fil?
Tänkte använda detta till att göra cachade recordsets. Om någon har en bättre metod (tex med adodb.stream eller liknande) så vore jag jätte glad och tacksam ifall ni kunde posta det här!
Includfilen är riktig å bra.
När jag kör ut det som response så funkar det jättebra.
(alltså objRs.save Response,adPresistXML)
Include filen:
<!--METADATA TYPE="TypeLib" uuid="{00000205-0000-0010-8000-00AA006D2EA4}" -->
<%Dim strCn: strCn = "Provider=SQLOLEDB; Data Source=ZAPHOD; Initial Catalog=forum; User Id=sa; Password=skriver jag inte ut;"%>
Min dator (som jag kör allt på, win2k server) e iof lite flumm iochmed att jag har installerat ActiveDirectory så nu blir det felmeddelande på var och varannat program. Sedan så har ju AD "tagit över" password hanteringen så jag vet inte. Men jag funderade på det du sa också faktiskt. Så jag testade filesystem object. Å där verkar allt funka bra. Kör annars med NTFS. Ringde till microsoft support för att fråga ifall det gick att avinstallera AD, men där fick jag tji för att jag valde win2k server (som jag har vunnit i en tävling), en fråga: ca: 2000 pengar. Tjenare du, det har jag nog råd med! :(
Hrm... jag upptäkte att när jag konverterade til NTFS, så tittade jag lite på säkerhets fliken på egenskaperna för c:\ och såg då att gruppen alla hade skriv rättigheter på min hd. Vilket inte jag tyckte lät bra (iochmend att jag är på nätverks partyn lite då och då), så jag la till mitt adminkonto (eller om det redan fanns där, kommer ej ihåg) och tog bort skriv rättigheterna på alla gruppen, utan att tänka på att då lamslog jag både SQL Server och Sådana här funktioner. Men jag märkte det inte föränn nu eftersom jag fortfarande kunde läsa från HD:n. Ganska kanon klantigt av mig faktiskt :r
Så nu funkar det. Men man kan inte savea över när en fil finns. Vilket är lite irriterande att det inte har stöd för i recordset objektet. Sedan så är det lite flumm med länkar och html kod. Det kan ju inte finnas i en XML tagg har jag märkt (ertersom det skulle bli nestade << och >> ). Så ADO konverterar detta så jag inte kan använda det. Vilket ju är lite små jobbigt. Det hör väl kanske mer till XML forumet dock. Ska kolla upp det själv lite också.