webForumDet fria alternativet

Password och username

ASPur ASP

10 svar · 297 visningar · startad av llm3

llm3Medlem sedan dec. 20028 inlägg

Alla vet säkert hur lunar, playahead och everyday m.m. har för att logga in.. om jag skulle vilja lägga in samma... alltså username och password... vad är koden då? gärna länk till en sida där dom beskriver allt.. tack på förhand!

JAreMANNENMedlem sedan aug. 20002 272 inlägg

du får göra ett formulär på t.ex logga_in.htm

<form action="login.asp" method="post">
user: <input type="text" name="user"><br>
password: <input type="password" name="passwd">
<input type="submit" value="Logga in">
</form>

Sen på ASP-sidan som tar emot informationen:

login.asp

<%
if request.form("user") = "användare" and request.form("passwd") = "lösenord" then
%>
DEN HTML-KOD DU VILL VISA OM ANVÄNDAREN LOGGADE IN KORREKT!!!
<%
else
response.redirect ("logga_in.htm")
end if
%>

I exemplet så är användarnamnet användare och lösenordet är lösenord. Är informationen fel så skickas han tillbaka till loginsidan

Dett är en enkel metod, som du kan använda om det endast är EN användare som ska kunna logga in.

Tack

Jo... men det spelar ingen roll.. bara sidan är "säkrad".... Tack så hemskt mycket!!

kommer in ändå!

Vilket username och password jag än skriver in så skickas ja till den säkrade sidan... konstigt nog... jag har kopierat texten men den funkar ändå inte... vore tacksam för svar än en gång!

G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Jag ser inga fel i koden, ör du säker på att textboxarna heter user och passw i formuläret?

//G8

jepp!

Dom heter det... men jag vet inte om det spelar någon roll... lite jobbigt.. men sidan är inte allt för seriös... men tack ändå...

JAreMANNENMedlem sedan aug. 20002 272 inlägg

passwd

Det står så

måste man lägga upp den på internet eller nått... om det ska funka???

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Kör du via http://localhost/dinaspsida.asp? Eller kör du c:\test\minaspsida.asp? Om du kör det sistnämda så körs sidan aldrig genom asp parsern och du kommer därför alltid att se den hemliga sidan.

/Viktor

G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Du måste köra det på en server som stödjer ASP... t.ex. IIS som du kan installera på din egna dator...

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

G8 skrev:

Du måste köra det på en server som stödjer ASP... t.ex. IIS som du kan installera på din egna dator...

Om du har win 2000 eller winXP pro. Har du nått annat win OS så kan du testa med PWS.

mvh icaaq

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)