Hela ideén med detta forum är ju att alla ska kunna hjälpa dig och att man ska lära sig av andras misstag ;)
Så jag skulle nog råda dig att slänga upp relevant kod samt ditt felmeddelande här på wF så kommer du att få hjälp så småningom.
mvh icaaq
14 svar · 313 visningar · startad av Rodan
Hej
jag har kommit halv vägs med ett rösta på krypin funktion men jag får bara fel meddelande... nu undrar jag om nån kan hjälpa mig via msn ? det skulla jag uppskatta jätte mycket...
snälla behöver det och rätt snabbt...
Hela ideén med detta forum är ju att alla ska kunna hjälpa dig och att man ska lära sig av andras misstag ;)
Så jag skulle nog råda dig att slänga upp relevant kod samt ditt felmeddelande här på wF så kommer du att få hjälp så småningom.
mvh icaaq
ok
på krypin sidan
whois.asp
så har jag lagg till lite radio buttons där man röstar 1-10
när man väljer en knapp så skickas informationen till betyg.asp
----------------------------------------------------------------------------------
betyg.asp |
-----------------------------------------------------------------------------------
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="& Server.MapPath("databasen")&";pwd=lösenordet"
SQL = "UPDATE members SET Poang2 = Poang2+"&Request.Form("betyg")&", TotalaRoster = TotalaRoster+1 WHERE ID = "&Request.Querystring("ID")&""
Conn.Execute(SQL)
Conn.Close
%>
då får jag detta fel meddelande
Feltyp:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket 'Poang2+'.
/betyg.asp, line 5
------------------------------------------------------------------------------
när jag ska visa va man har i betyg så får jag ett till fel meddelande....
------------------------------
visa.asp
-----------------------------
<%
Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="& Server.MapPath("databasen")
SQL = "SELECT * FROM members WHERE ID = " &session("id")
Set RecSet = Conn.Execute(SQL)
TotalaRoster = RecSet("TotalaRoster")
Poang2 = RecSet("Poang2")
Snitt = Round(Poang/TotalaRoster,2)
RecSet.Close
Conn.Close
Response.Write "<b>Genomsnittligt betyg:</b> "&Snitt&" (på "&TotalaRoster&" röster)"
%>
i Fel meddelandet står det: Spill
och jag tror att det beror på att den medlemen inte har några röster eller poäng...
hoppas nån förstår vad jag menar
H//Rodan
Ok hur ser koden ut på whois.asp och då menar jag dina radiobuttons? För det verkar som din Request.Form("betyg") saknar värde.....annars kan du testa att konvertra värdet till rätt datatyp mha Cint(Request.Form("betyg"))
mvh icaaq
<FORM action="betyg.asp?checkid=<%=Request.QueryString("checkid")%> method=post> <TD bgColor=#ffffff><INPUT style="BORDER-RIGHT: 0px; BORDER-TOP: 0px; BORDER-LEFT: 0px; BORDER-BOTTOM: 0px; BACKGROUND-COLOR: transparent"
onclick=this.form.submit(); type=radio align=top value=1
name=betyg></TD>
<TD bgColor=#ffffff><B><FONT size=2>1</FONT></B></TD>
<TD bgColor=#f5f7fa><INPUT
style="BORDER-RIGHT: 0px; BORDER-TOP: 0px; BORDER-LEFT: 0px; BORDER-BOTTOM: 0px; BACKGROUND-COLOR: transparent"
onclick=this.form.submit(); type=radio align=top value=2
name=betyg></TD>
<TD bgColor=#f5f7fa><B><FONT size=2>2</FONT></B></TD>
<TD bgColor=#ffffff><INPUT
style="BORDER-RIGHT: 0px; BORDER-TOP: 0px; BORDER-LEFT: 0px; BORDER-BOTTOM: 0px; BACKGROUND-COLOR: transparent"
onclick=this.form.submit(); type=radio align=top value=3
name=betyg></TD>
<TD bgColor=#ffffff><B><FONT size=2>3</FONT></B></TD>
onclick=this.form.submit(); type=radio align=top value=4
name=betyg></TD>
<TD bgColor=#f5f7fa><B><FONT size=2>4</FONT></B></TD>
onclick=this.form.submit(); type=radio align=top value=5
name=betyg></TD>
<TD bgColor=#ffffff><B><FONT size=2>5</FONT></B></TD>
onclick=this.form.submit(); type=radio align=top value=6
name=betyg></TD>
<TD bgColor=#f5f7fa><B><FONT size=2>6</FONT></B></TD>
onclick=this.form.submit(); type=radio align=top value=7
name=betyg></TD>
<TD bgColor=#ffffff><B><FONT size=2>7</FONT></B></TD>
onclick=this.form.submit(); type=radio align=top value=8
name=betyg></TD>
<TD bgColor=#f5f7fa><B><FONT size=2>8</FONT></B></TD>
onclick=this.form.submit(); type=radio align=top value=9
name=betyg></TD>
<TD bgColor=#ffffff><B><FONT size=2>9</FONT></B></TD>
onclick=this.form.submit(); type=radio align=top
value=10 name=betyg></TD>
<TD bgColor=#f5f7fa><B><FONT
size=2>10</FONT></B></TD></TD></TR></TBODY></TABLE></TD></TR></TABLE></span></body>
Vad skrive ut om du gör följande
[red]
Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="& Server.MapPath("databasen")&";pwd=lösenordet"
SQL = "UPDATE members SET Poang2 = Poang2+"&Request.Form("betyg")&", TotalaRoster = TotalaRoster+1 WHERE ID = "&Request.Querystring("ID")&""
[b]Response.Write SQL
Response.End[/b]
Conn.Execute(SQL)
[/red]
den visar
UPDATE members SET Poang2 = Poang2+, TotalaRoster = TotalaRoster+1 WHERE ID =
som en sida
alltså man ser
UPDATE members SET Poang2 = Poang2+, TotalaRoster = TotalaRoster+1 WHERE ID =
.
det kanske inte skickar med vilket id som ska uppdateras ? kanske....
Prova denna kod:
SQL = "UPDATE members SET Poang2 = Poang2 + "& Request.Form("betyg")&", TotalaRoster = TotalaRoster + 1 WHERE ID = "&Request.Querystring("[b]checkid[/b]")
Conn.Execute(SQL)
Och snälla, använd [kod]-taggen!
r/ Oj, det löste visst inte problemet. Fortfarande något fel med Request.Form("betyg"). FÅr fundera lite till
Nej, det finns inget värde tilldelat ID i querystringen.
Sen får du inget värde i Request.Form("betyg")
hum... hur ska jag fixa de ?
Se till att de får ett värde på något sätt :)
Det betyder att du inte får med dig nått värde i variblerna "betyg" och inget ID får du med dig heller.....
Kolla igenom koden på whois.asp och se till att du får med dig värdena till betyg.asp
mvh icaaq
om du byter ut Request.Querystring("ID") mot Request.Querystring("checkid") så får du nog ID ivf.