Någon som har ett bra sätt på att distribuera .tif filer utan att de öppnas i webbläsarfönstret? Zip är inte ett alternativ och jag vill inte att folk ska behöva högeklicka på länken och välja "spara som", alldeles för många journalister fattar inte sånt. :bire
Du använder dig utav BinaryRead och BinaryWrite för att skicka filen till användaren, sedan lägger du till en header som säger att du inte vet vad det är för något, då skall webbläsaren ge användaren ett nedladdningsfönster.
Dock har jag inte i huvudet vad värdena är nedan, men en liten sökning borde göra susen. ;)
Ja, med den koden får jag upp ett downloadfönster och jag får hem en fil med rätt storlek, men den sparas som "download.html" och den går inte att öppna som en bild även efter omdöpning till .tif, har även testat med .jpg filer, utan framgång.... Någon ide? Det är ju ganska när nu..
Har du provat Response.ContentType = "application/download"?
Om inte det fungerar så har jag nog slut på ideér, jag har dock provat alla varianter lokalt på min burk och de fungerar för mig så det kanske är någon annan inställning man måste göra.
Här är länk som kanske hjälper dig att få det att fungera, filerna som finns på sidan visar hur en gif laddas ner. Det borde fungera likadant med dina tif-filer.
Det är samma script jag testat med redan.. På TIFFar funkar det inte alls, inte ens om jag specifierar "image/tif" som content type, Photoshop känner inte igen filen som en TIFF. På JPGar kommer man lite längre, de går att öppna i PS men inte i IE eller andra program.
Använder jag "application/octet-stream" kommer filen upp som tecken i browsern på Mac, typ 1000 sidor... Ingen downloadruta :( På PC/IE får man en downloadruta, men filen man får hem är oanvändbar...