Hej
Jag undrar om det är lätt att göra en online lista till ett community ? jag har försökt en massa gånger men får bara en massa fel... finns det någon med nån kod som dom kan dela med sig ? eller som kan förklara hur man gör (med kod ;) )
H//Rodan
8 svar · 292 visningar · startad av Rodan
Hej
Jag undrar om det är lätt att göra en online lista till ett community ? jag har försökt en massa gånger men får bara en massa fel... finns det någon med nån kod som dom kan dela med sig ? eller som kan förklara hur man gör (med kod ;) )
H//Rodan
Jag har löst det på följande sätt
Jag sparar medlemmarna i en application variabel på följande sätt
UsrId|Användar namn*UsrId|Användar namn*UsrId|Användar namn*
I session on start lägger jag till en användarspecifik UsrId|Användar namn* till strängen och sedan på sidorna splittar jag först upp den på varje * tecken och sedan på varje | tecken och skriver ut en länk till användarens sida med användarnamnet som text på länken.
I session on end plockar jag bort den avnändare (UsrId|Användar namn*) i strängen som har samma Id som jag har i Session("UsrId")
Kan posta lite kod när jag kommer hem
ser lite klurigt ut...
men posta lite kod när du kommer hem :)
Vad ska du visa då, hur ska de som är online visas?
jag vill visa typ bara dom är online och när dom loggade in .
Vad jag har erfarat så fungerar Session_OnEnd lite sådär. Ibland fungerar den, ibland inte.
SJälv har jag en kolumn i databasen som heter LastActive. Varje gång en användare laddar en ny sida så uppdateras LastActive till Now(). Sedan kontrollerar jag med hjälp av LastActive vilka som har varit inne på sidan se senaste 5 minutrarna. Därmed ser man vilka som är online.
Detta kanske inte heller är den bästa lösningen, men den funkar iaf alltid som det är tänkt. Det gör tyvärr inte Session_OnEnd.
Jag har på vissa installationer av IIS märkt att session on end inte alltid fungerar, men oftast gör den faktiskt det enligt mig iaf
men nån som kan hjälpa mig ?
det bör man kunna bygga om man har ett community