webForumDet fria alternativet

Funderat på ett Manager spel i ASP

ASP

2 svar · 221 visningar · startad av sudden

Medlem sedan okt. 2002341 inlägg
Frågan#1

Hejsan! :e
Igår kväll så satt jag och funderade över hur man skulle kunna lägga upp ett manager-spel!
Jag har skrivit upp lite information om hur spelet ska gå till:

**Användaren måste först registrera sig innan han kan börja spela.
Personen har chansen att få driva ett eget företag, personen får själv välja vad det ska heta, var det ligger osv!
Man börjar med ett startkapital på 30 000 kr så att man kan starta upp företaget.
För att företaget ska gå runt måste man ha en personal som kan utföra ett bra arbete.
Man kan se till så att personalen trivs eller vantrivs genom att fixa en bra inredning, ge ut mer i lön m.m.
Om personalen trivs, ökar prestandan och effektiviteten, men om personalen vantrivs, minskar prestandan och några kanske säger upp sig!
Med tiden så kanske man har råd till att bygga ut eller skaffa en större och mer avancerad verkstad, så att produkterna säljer bättre och utbudet blir större.
Användaren kan konkurrera med andra företagare (detta förutsätter att de båda användarna tillverkar samma typ av vara)

Då jämförs de båda tillverkarnas produktion, kapital, personal, trivsel m.m.
Om den ena parten visat sig bättre i dessa avseenden ökar vinnarens status, medans förlorarens minskar kraftigt.
Man är absolut inte tvungen till att acceptera en sådan inbjudan om man känner att motståndaren är alldeles för överlägsen.
Ju högre status man har, desto högre efterfrågan på dina produkter blir det.

Varje vecka så kommer inspektörer och kollar så att allt står rätt till!
Om så är fallet så får man ett meddelande att man har skött sig, annars förlorar man pengar från sitt kapital, och statusen sjunker.
Användaren har möjlighet att delta i livliga funktioner, med andra deltagare i forumet (konferansrummet)
Alla användare ska ha en egen brevlåda som nigen annan ska kunna läsa i.
Alla meddelanden som skrivs av andra företagare hamnar i privata meddelanden, och alla meddelanden som kommer från sponsorer, inspektörer m.m, hamnar i nyhetsbrev.

Andra företagare har möjlighet till att köpa varor från dig eller du från dem.
Ponera följande:

Ditt företag ska köpa in en vara till företaget som kan förhöja trivseln hos personalen.
Du kollar vad som finns att köpa, och upptäcker att du inte riktigt finner något som passar till ditt företag.
Då har du möjlighet att leta efter produkter hos andra företagare.
På detta sätt rullar spelet på...man tjänar pengar och man blir av med pengar.
Om nu dina produkter är mycket bra, kanske det är många som vill köpa ifrpn dig, och du tjänar bra med pengar.

Alla användare får 50 st aktier när man har registrerat sig.
Detta är också en faktor till att tjäna pengar.
Man ska kunna söka på ett företag och se aktiekursen för detta företag.
Man får köpa hur många aktier man vill...förutsatt att man har råd.
Om det går bra för företaget de företag som du har aktier i, får du in mer pengar till kontot, eler tvärtom.**

Tror ni att det är en vettig ide det här? :q
Det här kan jag nog inte genomföra nu, utan jag tänker nog mer på framtiden.

Medlem sedan juni 2002711 inlägg

låter najs

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Detta har tyvärr väldigt lite med ASP att göra på detta stadie, vilket tvingar mig att stränga tråden. Anledningen är att en tråd redan finns, som behandlar exakt samma ämne och spel, av samma trådskapare, som flyttades.

Jag ber dig därför att posta denna text i den andra tråden så fortsätter diskussionen där.

MVH
OveRRidE

moderator, webForum

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)