webForumDet fria alternativet

Informationsfilen för arbetsgrupper saknas eller är exklusivt

ASP

2 svar · 842 visningar · startad av clarkbones

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag har en simpel ASP-applikation som anropar en Access97 databas. Så länge databasen inte har något lösenord funkar det bra, men när databasen tilldelats ett lösenord så får jag detta felmeddelande:

Microsoft JET Database Engine (0x80040E4D)
Det går inte att starta programmet. Informationsfilen för arbetsgrupper saknas eller är exklusivt öppnad av någon annan användare.

och här är min kod...

Set Conn = CreateObject("ADODB.Connection")
    strconn = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Password=kalle;Data Source=g:\almi-01-ver8-97.mdb"
    Conn.Open strconn

Jag vill gärna ha ett lösenord på filen eftersom vissa användare skall kunna komma åt att ändra i databasen även direkt i Access.

Jag har också försökt skapa en connectionsträng genom att skapa en UDL-fil, men jag får samma felmeddelande som på
ASP-sidan när databasen är lösenordsskyddad. Annars fungerar det.

OBS! Jag har inte databasen öppen när jag testat detta, så det är inget sådant problem.

Slutligen kan nämnas att jag testat på två olika maskiner med IIS och WIN 2K Pro installerat. Samma fel uppstår.

Medlem sedan dec. 2000557 inlägg

Om du använder JET.OLEDB ska din connectionstring se ut nått sånt här istället:

[RED]"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=g:\almi-01-ver8-97.mdb;Jet OLEDB:Database Password=kalle;","admin", ""[/RED]
Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Nå, det blev ju bra. Tack. Fick dock ändra lite på slutet.

strconn ="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=g:\almi-01-ver8-97.mdb;Jet OLEDB:Database Password=kalle"
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)