webForumDet fria alternativet

Session - söligt

11 svar · 598 visningar · startad av koltrasten

koltrastenMedlem sedan okt. 2002272 inlägg

denna sida står det nackdelar med Sessionsvariebler. Så här står det:

Du öppnar sidan Kl 12:00 och har 2 sessionvariabler på startsidan med en timeout på 60 minuter.

Inom 10 minuter har du fått 100 besökare på sidan vilket resulterar i 200 variabler i minnet (2 * 100), tänk dig då att du har en jämn ström med besökare på 600 st i timmen. Detta resulterar i att minst 1200 variabler ligger i minnet hela tiden.

Det som talar emot Sessioner är att varje gånge en sida laddas måste webbservern läsa av cookien på användarens dator, detta leder till att det tar lite längre tid att öppna sidan.

Det låter ju inte riktigt klokt! Vad skall man då göra om man driver en sajt som har en 500-1000 besökare per dag och där man kan logga in? Dessutom kan man iaktivera cookies i sin webläsare och då kommer den personen inte in över huvudtaget!

Använder t.ex. Webforum, Lunarstorm, m.fl. sessionsvariabler?

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Sätt sessions timeouten till 10 minuter istället..Varför tror du lunar är så slött *host host*. Jag har en site som besöks av ca 3000 användare per dag, varje person skapar en session och det är absolut inga problem :) Men man ska inte använda sessioner i onödan men just vi inloggning och authentisiering är det bra att använda.

eTeRnAlMedlem sedan sep. 200225 inlägg

Varför tror du lunar är så slött *host host*.

Iof har dom ju runt 30k pers inne hela tiden halva dygnet :)
Men förstår din tanke :)

koltrastenMedlem sedan okt. 2002272 inlägg

ok! Då kan jag vara lugn... :)

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Bara en reflexion: Att en applikation har mycket data i minnet innebär inte att den blir sölig. Tvärtom. Alternativet till att ha data i minnet är att läsa data från disk och det är söligt.

Att ha för mycket data i minnet är också dåligt då blir det mycket sidfel, swappningar och svårigheter att allokera ytterligare minne.

Slutsats: Vill man ha snabbhet så ska man inte sträva efter att ha lite data i minnet man ska sträva efter att hela tiden ha lagom data i minnet. (Och det är alltid en svår avvägning.)

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

niko skrev:

Slutsats: Vill man ha snabbhet så ska man inte sträva efter att ha lite data i minnet man ska sträva efter att hela tiden ha lagom data i minnet. (Och det är alltid en svår avvägning.)

The swedish way! :e

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Håller förresten med niko. Session är bra för att lagra id:n, booleans och små textsträngar som man använder ofta. Däremot så är det väl inte så lämpligt att lagra stora textblaffor eller annat som tar stor plats. :)

Erik Juhlin skrev:

The swedish way!

Ja. Nu när du säger det så .. :)

Men, hinner jag få ut min nya bok: "Lär dig lagom med ASP på lagom många dagar." till julrushen? :q

PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg

niko skrev:

Men, hinner jag få ut min nya bok: "Lär dig lagom med ASP på lagom många dagar." till julrushen?

*lol* Vart beställer man? ;)

Erik Juhlin skrev:

Däremot så är det väl inte så lämpligt att lagra stora textblaffor eller annat som tar stor plats.

Normalt inte. Men om användaren hela tiden frågar efter en och samma "textblaffa" så kan det ibland vara mer optimalt att lagra den i minnet än att hämta den från disk (databas) om och om igen. Det är det som är den svåra avvägningen.

I ASP.NET har man tänkt på detta och där finns också helt andra och mer flexibla möjligheter att cacha ofta använd data än i "gammal" ASP. (Det finns andra problem, bl a serialisering, som gör att sessioner kan vara långsamma.)

Palleman skrev:

Vart beställer man?

Vet inte än .. Det enda jag vet nu är att priset kommer att vara lagom (högt). §jr

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

varje gånge en sida laddas måste webbservern läsa av cookien på användarens dator,

Underligt påstående. Den lagrade cookien skickas automatiskt med i HTTP huvudet till berörd server.
Mycket tveksam till hela artikeln, eftersom en timeout på 60 minuter är helidiotisk...

Dessutom är 1200 variabler i minnet en spott i havet.

ASP sidor fungerar perfekt utan cookies, så länge man inte använder just sessioner. Det finns andra sätt att kringå detta (om man nu måste, sessioner är ju gjorda för att hjälpa till att lagra variabler), man kan ju tex skapa ett unikt värde och skicka med detta i alla länkar, krånglar till det men vill man inte ha sessioner så...

joupMedlem sedan feb. 2002116 inlägg

Jag har en sida med cirka 4000 unika besökare om dagen, vi har ett inloggningsystem med sessions och det fungerar hur bra som helst. Har en time-out på 20 minuter. Så jag tror inte du behöver oroa dig.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c2d75422
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)