webForumDet fria alternativet

bild -> databas?!

7 svar · 432 visningar · startad av Dannelelle

DannelelleMedlem sedan juni 200055 inlägg

Tjoho!

Har problemet att jag måste lösenords skydda vissa bilder på en hemsida jag håller på med nu!

Min fråga är om det ända sättet att lösa detta på är att spara bilderna i ett fält i en databas och isåfall hur...

Vet att databasen inte blir så smidig men det handlar bara om ett fåtal bilder.

Nån som vet? Tack på förhand! =)

------------------
men kära nån... ett påslakan

[Redigerat av Dannelelle den 13 jul 2000]

ZaphodMedlem sedan maj 2000107 inlägg

Du kan aldrig lösenords skydda bilder så att folk inte kan ladda ner dem. Eftersom ifall man vill, så är det bara att ta ett screenshot, så har du bilden.
Ingen kvalitets försämring alls.

Klart att om du ska sälja bilder och folk ska betala innan de får ladda ner bilderna så kan det ju vara en lösning.
Men annars så är det bara onödigt arbete. Ta och vattenmärk bilderna istället. Digimarc tror jag det heter eller nått. Följer med till Photoshop.
Och ta och skriv ut att du har copyright på bilderna. Det har du automatiskt på bilder du har gjort tills typ 40 år efter din död.

Om du nu forfarande har bestämt dig för att lagra bilderna i en databas så finns det artiklar om det på http://www.4guysfromrolla.com. Gör en sökning.

------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com.bi

DannelelleMedlem sedan juni 200055 inlägg

Tackar för svaret..
Du har kanske rätt. Tänkte bara komma förbi det enkla sättet att skriva bildens sökväg, men iofs så är det ju som skrivet rätt enkelt att screenshotta oxå.

Hmm... tror jag gör som du skrev.

=)

------------------
men kära nån... ett påslakan

Sedan så kan du ju ta och inaktivera höger musknapp i Javscript också ifall du vill.

------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com.bi

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Hello,
men vad hjälper det.....
Har du IE så är det bara att gå till:

Arkiv - Spara Som ...

Och du spar hela sidan med innehåll på din egen hd .... dvs, inget javascript i världen hjälper mot det .... vad jag vet ;o

Kontentan. Det går aldrig att skydda sig fullt ut. Det finns alltid sätt att "låna" bilder på nätet...om man vill =)

//PatrikB

------------------
=================================
** ZWGdesign **
=================================

Precis som jag sa innan (och som du sa PatrikB) så går det aldrig att skydda bilder helt och hållet.

Det med att inaktivera höger musknapp har ju dock den funktionen att dem som inte vet om det där med save as.. inte kommer åt bilderna lika lätt. Så man kan ju stoppa en del iaf.

Kommer Save As.. åt bilder i frames också förresten?

------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com.bi

KalsongCesarMedlem sedan mars 2001339 inlägg

Livar till det lite..
Om man har en sida som är löseordskyddad och så vill man inte att personer som har haft lösenord ska kunna komma åt bilderna genom att bara "komma ihåg" sökvägen till bilden. Kan man skydda sin bild på nge sånt sätt.. eller är det bara genom dynamisk tilldelning av filnamn eller nge sånt?

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Du skulle ju kunna lägga bilden utanför wwwrooten så att man inte kan komma åt bilden direkt. Sen så har du en sida där du först kontrollerar att besökaren har behörighet att visa bilden, och om så är fallet streamar ut bilden till honom.

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=572871#post572871

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)