webForumDet fria alternativet

2 snabba frågor

ASPur ASP

5 svar · 231 visningar · startad av Ceeron

CeeronMedlem sedan aug. 2000378 inlägg
Frågan#1

Hallå

1. Global.asa
Den ska ju ligga i erm rooten står det lite där o där men om jag har en mappstruktur som nedan:

mapp
-mapp1
---mapp2
-------mapp3

Kommer då den global.asa som ligger i mapp1 påverka något som finns i mapp2 tex. lr om det ligger en i mapp2, påverkas då bara mapp2?

2. <!-- #include virtual="/adovbs.inc" -->
Har hört sett att man inte behöver den filen alltid... Räcker med att säga till RecordSet va som ska göras... erm vilka egenskaper som ska hämtas...

Rätta mig om jag har fel :)

Denniz PoPMedlem sedan aug. 2002207 inlägg

1. Den global.asa som ligger i root-katalogen påverkar alla mappar. Dock så har jag för mig att man kan ha olika global.asa i olika mappar om man vill (INTE SÄKER!)

2. Du måste absolut inte använda adovbs.inc. Du kan skriva ut konstanten direkt istället. Ett bra tips kan vara att ta en titt i adovbs.inc. Där ser du massa variablar som deklareras som konstanter. Om du t.ex. skall skriva "adUseClient" kan du skriva dit en 1:a istället. Lite svårt att förklara kanske, men ta en titt i adovbs.inc så fattar du nog.

CeeronMedlem sedan aug. 2000378 inlägg

Ok?

Så jag skulle kunna skriva så här istället för att inkludera adovbs?

RecSet.adOpenStatic = 3
RecSet.adLockOptimistic = 3

eller?

En sak till va fan betyder dessa två? Bara lärt mig att man ska ha med dom när man öpnnar...
Kanske inte måste ha dom där med alltid?

Ett exempel:

RecSet.Open SQL, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic

funkar ju bra, men kräver som sagt adovbs.inc (som tar 15 kb har jag för mig).

Dock så kan man skriva såhär:

RecSet.Open SQL, Connect, 3, 3

och då slipper man adovbs.inc.

Vad grejerna gör vet jag faktiskt inte. Själv kör jag utan om jag inte skall uppdatera databasen (endast läsa från den) och 1, 2 om jag skall ändra något i databasen.
Mera vet jag tyvärr inte, det funkar iaf :)

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Denniz PoP skrev:

1. Den global.asa som ligger i root-katalogen påverkar alla mappar. Dock så har jag för mig att man kan ha olika global.asa i olika mappar om man vill (INTE SÄKER!)

Du kan inte ha mer än en global.asa per applikation i IIS:en och denna måste ligga i den absoluta roten för att fungera.

Ceeron skrev:

Så jag skulle kunna skriva så här istället för att inkludera adovbs?

RecSet.adOpenStatic = 3
RecSet.adLockOptimistic = 3

Ja, det skulle du kunna ha, men jag rekommenderar att använda execute istället, det tjänar du prestanda på, så slipper du laja med konstanter.

SQL = "SELECT * FROM table"
set myRs = connect.execute(SQL)

Och ifall du inte vill returnera något, t.ex. vid INSERT eller UPDATE:

SQL = "UPDATE table SET kolumn = '" & värde & "'"
connect.execute(SQL)[red],,128[/red]

Och innan du frågar, ,,128 är för att se till att inget tomt recordset returneras. Alltså en prestandaförbättring. ;)

OveRRidE skrev:

Denniz PoP skrev:

Du kan inte ha mer än en global.asa per applikation i IIS:en och denna måste ligga i den absoluta roten för att fungera.

Okey, som sagt så visste jag inte så noga.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)