suddenMedlem sedan okt. 2002341 inlägg Hejsan!
Jag har två stycken frågor.
För det första undrar jag vad och hur mycket man kan ha i en variabel?
Sen undrar jag om man kan lägga upp ett comunity på ett webhotell, utan att sidan belastas alldeles för mycket pga för många användare eller mycket kod som ska köras??
Tacksam för svar! :e
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Jag tror att du kan ha ganska mycket...
Jag har för mig att ett variabelnamn max kan innehålla 256 tecken. Men innehållet är nog ganska obegränsat.
suddenMedlem sedan okt. 2002341 inlägg mm...tror det också!
Kan man ha t.ex en databasconnection i en variabel?
mikulMedlem sedan aug. 20013 824 inlägg Ja du kan ju exempelvis göra så här:
[red]Dim MyConn 'AS string
MyConn = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("db/db.mdb")
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open MyConn
[/red]
/ Mikul
suddenMedlem sedan okt. 2002341 inlägg Vad menas med ' AS string?
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Eftersom ' är ett tecken som betyder kommentar (alltså 'allt efter detta tecken på denna rad skall ignoreras') så gör inte den biten något speciellt.
Dock i VB brukar man för att få struktur samt tjäna prestanda dim:a sina variabler med AS datatyp för att bestämma vilken datatyp den skall vara.
suddenMedlem sedan okt. 2002341 inlägg Justja...glömde bort att det där va en kommentar :r
suddenMedlem sedan okt. 2002341 inlägg Men jag kan anropa den när jag vill sen?
<%=MyConn%>
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Ja.
Men Connect är ett objekt som innehåller en instans av objektet adodb.connection i samligen ADO, eftersom mikul öppnade connectionobjektet med myConn som parameter (?).
Därför, kan inte Connect skrivas ut på samma sätt, eftersom det är ett objekt och inte en variabel med text.
Re: 2 st frågor.
sudden skrev:
För det första undrar jag vad och hur mycket man kan ha i en variabel?
Jag tror inte att det finns någon direkt begränsning. Man kan ju "ladda hem" hela sidor till en variabel och då innehåller den ju _skapligt många_ tecken.