Har en accessdatabas med en massa information om användare.
Om samma användare har två poster i tabellen så ska dessa loopas ut.
Nu är det dock så att om ett fält i posten är = ja så betyder det att den raden även har information i en annan tabell i form av en eller flera poster. Det betyder att den informationen också borde loopas ut.
Jag funderade på att lösa det med en Join men skulle det i så fall verka som om användaren har fler än 2 poster.
Det andra alternativet var om jag skulle göra en helt ny connection och loopa genom men det känns väl väldigt prestandakrävande?
Jag är inte så insatt i det här med relationer och relationsdatabaser. Finns det något smart sätt att lösa detta på? Antingen i ASP:n eller i SQL:en?
Jag funderade på att lösa det med en Join men skulle det i så fall verka som om användaren har fler än 2 poster.
Nej, så borde det inte verka.
Det du skulle vilja göra är en outer join mot tabellen som har data om ett fält har värdet 'ja'. Dvs: det ska gå alldeles utmärkt att lösa med en SQL-fråga.
Mer än ett connectionobjekt behöver du aldrig. Möjligen mer än ett recordsetobjekt, men recordset != connection.
Om du gör en outer join blir det som om de två recordseten läggs bredvid varandra. Du får minst en post per användare i tblAnvändare. Finns inget i den andra tabellen blir de fälten null, och finns där motsvarande poster får du en post i det resulterande recordsetet per post som uppfyller joinvillkoret i högertabellen.
Det blir alltså ett litet annat sätt att loopa ut din data på, men borde inte bli så mycket svårare.
Mvh,
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e