mjonsonMedlem sedan nov. 200233 inlägg Hej, jag har dimmat alla variabler, men jag får ett felmedellande typ: Variable uninitiated "JMail" eller nåt. OM jag tar bort: <% Option Explicit %> så fungerar det. Vad har jag gjort för fel?
<%
If Request("submitted") = "true" Then
dim epost
epost = Request("email")
If IsEmpty(epost) Then
epost = "E-post inte angiven"
End If
Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = "mail.minut.se"
JMail.Priority = 3
JMail.Sender = epost
JMail.AddRecipient "marcus@elksafari.com"
JMail.Subject = "Kontaktformulär på elksafari.com " & lang
JMail.Body = "Avsändare: " & Request("name") & vbNewLine & "Telefonnummer: " & Request("tfn") & vbNewLine & "- Meddelande följer nedan -" & vbNewLine & vbNewLine & Request("message")
dim success
success = JMail.Execute
set JMail = nothing
If success then
Response.redirect("contact_thanks.asp")
Else
Response.redirect("contact_error.asp")
End if
End if
%>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Har du verkligen med Dim JMail i koden, och inte så den bara definieras i ett kodblock som inte körs, alternativt efter det att du försöker använda objektet med det namnet?
RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg Följfråga: Får man verkligen använda objekt som variabler?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag förstår inte följdfrågan, men både vanliga variabler och objektsvariabler måste deklareras.
mvh,
mjonsonMedlem sedan nov. 200233 inlägg Ah, jasså, jag trodde JMail blev initierat med Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail"). Så alla objekt ska initieras...?
mjonsonMedlem sedan nov. 200233 inlägg Nu fungerar det nämligen.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Alla variabler, oberoende av om det är objekt, strängvariabler eller andra varianter.
Egentligen är ju allt en och samma datatyp, variant, men av olika subtyper (object till exempel).
Mvh,
RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg Oki @. Tack för att du försökte svara men nu när jag kollar på min fråga vet jag inte själv vad undrar över :e