webForumDet fria alternativet

Nu är det fel på id= och ta fram

ASP

12 svar · 250 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Jag hade tänkt att använda denna kod

<a href="faktura_kund_detaljer.asp?kundnr=<%=RecSet("kundnr")%>">

För att komma till sidan "faktura_kund_detaljer.asp" och då skickar jag med kundnr och vill att det kundnummret ska plocka fram just den kundens information. Det är nått konstigt med databas biten på sidan faktura_kund_detaljer.asp

<%
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection") 
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("intranet.mdb")

Set recset = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
	SQL = "SELECT * FROM kundregister WHERE kundnr = " & Request.Querystring("kundnr")
	SQL = SQL & " ORDER BY kundnr"
	recset.Open SQL, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
%>

Hur ska denna se ut om den ska hämta informationen från tabellen kundregister

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Vad är det som är konstigt? Får du felmeddelande? Vad är det som inte fungerar som det ska?

Jag får detta: Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e07'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Data type mismatch in criteria expression.

/faktura_kund_detaljer.asp, line 17

Detta är linje 17

recset.Open SQL, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

vad menar du med konstigt? (Det är mycket som är konstigt utan att det är fel eller tvärtom eller hur det nu var som någon sa.)

Lägg till testutskrifter så att du kan se vad som händer.

SQL = "SELECT * FROM kundregister WHERE kundnr = " & Request.Querystring("kundnr")
	SQL = SQL & " ORDER BY kundnr"
response.write SQL
response.end

Vad är kundnummer för datatyp i tabellen? Är det texttyp så ska du ha apostrofer runt värdet i frågan.

SQL = "SELECT * FROM kundregister WHERE kundnr = '" & Request.Querystring("kundnr") & "'"

Mvh,

Medlem sedan juni 2002169 inlägg

Rätt datatyp?

Har du rätt datatyp inställd för fältet kundnummer i din databas?
Det måste vara datatyp Tal enligt vad du skrivit i din SQL-sats.

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Kundnr borde rimligtvis vara ett heltal. Bättre att ändra i databasen då än att ändra i koden.

@nders skrev:

Vad är kundnummer för datatyp i tabellen? Är det texttyp så ska du ha apostrofer runt värdet i frågan.

SQL = "SELECT * FROM kundregister WHERE kundnr = '" & Request.Querystring("kundnr") & "'"

Mvh,

Ja där ser man! Fältet kundnr är av text typ.
Nu funkar den som jag hade tänkt :r

Tackar @nders!

Ekström skrev:

Kundnr borde rimligtvis vara ett heltal. Bättre att ändra i databasen då än att ändra i koden.

Inte nödvändigtvis. I min värld får inte kundnummer vara av taltyp, då vissa använder företags organisationsnummer som kundnummer, exempelvis. Parentes. :)

Mvh,

I ett (kund)nummer brukar det väl inte ingå bindestreck? :)

Jo, det kan det mycket väl ingå i ett kundnummer. Det kan även tänkas att det ingår en regionsbeteckning i ett kundnummer.

Mvh,

Nu var det själva ordet nummer jag syftade på. Säger man nummer, menar iaf jag siffror och inte tecken. :)

Vem kommer vinna kampen?

Vad hade du annars tänkt kalla det?

Ja, om man säger bara "nummer" så menar man siffror.

Artikelnummer innehåller ytterst sällan bara siffror (jag kan inte komma på ett enda som gör det från leverantör), men kundnummer innehåller oftast bara siffror, men det finns de (kunder till oss exempelvis), som vill att man ska kunna se på ett kundnummer vad det är för sorts kund, eller bara tycker att det är kul att kalla största kunden för Banan i systemet.

Mvh,

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)