webForumDet fria alternativet

Hur gör jag för att visa senast inlaggda poster?

ASP

3 svar · 126 visningar · startad av brw

Medlem sedan juli 2000619 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har en databas som jag registrerar mina räkningar som jag får varje månad och då undrar jag hur jag ska göra för att bara visa en månad i taget och sen trycka på nästa för att få upp nästa månad så att man ser hur mycket det har kostat varje månad.

Jag har ett fält som heter 'datereg' i databasen som betyder just 'datum vid registrering' så man måste ju kunna göra nån sortering efter det?

Mycket tacksam för svar!

/brw

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Gör en SQL-sträng, jag har inte testat detta... men ditt fält i databasen måste vara ett datumfält:

SQL = "Select * from tabell where datareg BETWEEN datum1 AND datum2"

------------------
www.webeye.nu

Medlem sedan juli 2000619 inlägg

Tack för svaret!

Men sen undrar jag även hur man gör för att sortera efter senast inlaggda som det är i det här forumet tex? hur är koden för det?

Säg att man registrerar postgirobetalningar och vill att de man registrerar skall hamna i en "inkorg" och sedan skall en annan person kunna gå in i "inkorgen" och läsa de poster som ligger där och behandla dem och efter han/hon är klar med det skall den markeras att visas i en fullständig sökning...
Att dom ligger i ett tempformulär tills man markerat ok på dem.

I databasen behöver man väl då tex. ett fält som heter OK och sen får man selecta att det automatiskt skall bli "nej" och sen när personen går in och behandlar betalningen och markerar ex. med en kryssruta så skall det bli "ja" i fältet 'OK' och då skall den visas bland de andra som redan är JA på.

Kanske verkar lite invecklat men det borde väl gå att lösa?

Mycket tacksam för svar!

/brw

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Sortera:

SQL = "Select * from tabell where datareg BETWEEN datum1 AND datum2 order by datereg asc"

(notering: frågor som berör hurvida man hämtar, uppdaterar, tar bort ur databaser o.s.v skall ställas i forumet SQL)

------------------
www.webeye.nu

[Redigerat av Vide den 06 jul 2000]

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)