vad är fel?
set rsTitle = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rsTitle.CursorLocation = 3
sql = "SELECT t.*, (SELECT COUNT(*) FROM tblNote n WHERE t.TitleId = n.TitleId) AS TitleNoteCount, (SELECT MAX(n.NoteCreationDate) FROM tblNote n WHERE t.TitleId = n.TitleId) AS NoteDate FROM tblTitle t"
If lTitleId <> -1 Then
sql = sql & " WHERE t.TitleId = " & lTitleId
Else
sql = sql & " ORDER BY t.Titleid"
End If
rsTitle.Open sql, dbconn, 3, 1
rsTitle.ActiveConnection = Nothing
set dbconn = nothing
fel meddeladet:
Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.
/test/Default.asp, line 42
glömde säga att "line 42" är
mikulMedlem sedan aug. 20013 824 inlägg Detta borde nog funka:
set rsTitle = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rsTitle.CursorLocation = 3
sql = "SELECT t.*, (SELECT COUNT(*) FROM tblNote n WHERE t.TitleId = n.TitleId) AS TitleNoteCount, (SELECT MAX(n.NoteCreationDate) FROM tblNote n WHERE t.TitleId = n.TitleId) AS NoteDate FROM tblTitle t"
If lTitleId <> -1 Then
sql = sql & " WHERE t.TitleId = "& lTitleId
Else
sql = sql & " ORDER BY t.Titleid"
End If
rsTitle.ActiveConnection = Nothing
set dbconn = nothing
/ Mikul
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg OT:
Det heter "Databaskopplingsproblem", är det så svårt? *Vill ha en uppgiven smilie*
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Felet beror oftast på att det är något kolumnnamn/tabellnamn som inte stämmer.
det fungerar fortfarande inte...samma fel!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du har kontrollerat, som LarsG föreslår, att tabell- och fältnamn är stavade på samma sätt i SQL-frågan som i tabelldefinitionerna?
sql frågan funkar bra, när jag kör den mot MS SQL 7, men inte mot ACCESS...kan det vara en begränsning i access?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Njae, den bör fungera i Access också, under förutsättning att, ja, just det. ;)
Mvh,
EitrazMedlem sedan sep. 2002366 inlägg Vad jag har för mig så klarar inte Access av COUNT
-Eitraz
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Eitraz skrev:
Vad jag har för mig så klarar inte Access av COUNT
Då har du fel för dig. :)
Mvh,
hjälp!!! det funkar ju fortfarande inte!!
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Något strular väl till sig då du har flera SELECT-satser. Jag har inga direkt lyckade lösningar med SELECT-blandningar och Access. Jag brukar istället försöka lösa liknande problem med lösa ut varje SELECT-sats och loopa igenom dessa inifrån och ut tills jag får fram det jag vill ha, men jag blir lite osäker på om detta skulle hjälpa dig i det här fallet :l
Det kanske är så att Access tappar bort tabellaliaset n? Testa använda dig av tblNote.TableId och tblNote.NoteCreationDate istället.
Access kan vara sååå irriterande ibland, så det kanske bara är så att det är Access som jäklas med dig ;)