webForumDet fria alternativet

Skicka meddelande

ASP

11 svar · 180 visningar · startad av jispir

Medlem sedan maj 20011 343 inlägg
Frågan#1

Finns det någon som har lusta att hjälpa mig med en sak. Det är så att jag har en medlemsida och jag skulle vilja ha hjälp med ett script som gör att medlemarna kan skicka meddelanden till varanadra det är bara den som man skickar meddelandet till som ska kunna läsa det. Och sedan ett script som gör att den som har fått ett nytt meddelande får en pop upp ruta där meddelandet står nästa gåpng han loggar in eller så fort någon skickar till han om han är online.

Hoppas någon har tid att hjälpa mig.

------------------
/Jesper

Medlem sedan maj 2000175 inlägg

skapa en databas som har följande tabeller (exempel):

users:
id - index, id
name - användarinfo & sånt.

message - meddelande av ngt slag
fromUsr - pekar till user.id
toUsr - pekar till user.id

så varje gång en användare loggar in, så gör du en sökning i message-tabellen, där du söker med användar id:et i message.toUsr...

[Redigerat av rymdknark den 27 jun 2000]

Ja data basen visste jag att jag skulle skapa så men det är just själva scriptet jag behöver hjälp med har precis börjat att lära mig asp så jag har lite problem med att få i hop det så det vore schysst om du kunde göra ett script åt mig!

------------------
/Jesper

Medlem sedan dec. 1999707 inlägg

En tips är om du lär dig lite ADO, SQL, VBScript samt JavaScript.

1. "SELECT * FROM messages_1 WHERE s_user_id_1 = 1

2. If objRec.Eof = False then
Response.Write ...
End if

Det är så att ag håller på att lära mig det och var därför lite nyfiken på hur scriptet ser ut för denna funktion för jag har fösrökt och försökt att skapa detta script men får det inte att funka därför hade jag hoppats på att det fanns nån här som kunde hjälpa mig.

------------------
/Jesper

Jag kan ta och skriva ett litet enkelt exempel, som jag senare kan ladda upp på wfScript...

Tack! det är jätte schysst. kan du lägga till en funktion oxå så man kan radera meddelandena man inte vill ha kvar oxå så vore det bra.
änu en gång tack så mycket

------------------
/Jesper

Nu har jag lagt upp ett enkelt litet exempelmeddelandesystem på wfscript.
fick lite tid över på jobbet och skrapade ihop det. försökte kommentera en del (kändes skitkonstigt).

lycka till.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Jag har inte kollat koden, men jag upptäckte en sak:

Det här systemet är långt ifrån ofullständigt

borde det inte vara fullständigt... :)

------------------
www.webeye.nu

[Redigerat av Vide den 30 jun 2000]

Medlem sedan maj 2000269 inlägg

bara ett snabbt krydd.
hur löser man det så att meddelande ska komma upp om man är online och får ett medelande online?. enda lösningen är väl meta update eller push? . hmmm hur löser man det så att om 20 pers skickar meddelande till en på en gång? , det finns ju bara ett fält för meddelande som rymmer 1 meddelande.

Det skulle kunna gå att göra så att men gör en subrutin som kollar om ed kommit några nya meddelanden, och upplyser användaren om detta.

Den skulle man kunna inkludera lite här och var i en applikation. Men det blir nog väldigt svårt att göra en sådan koll (utan att behöva ladda om, eller uppdatera en sida).

vide:
jag vill bara påpeka för dom som laddar ned det, att om dom vill få ut ngt av det där systemet, så får dom nog ta och kåda lite själva.
Tanken var inte att servera ett helfärdigt skript, utan mera som en sorts vägledare eller nått.

[Redigerat av rymdknark den 03 jul 2000]

Medlem sedan juli 20006 inlägg

Du kan ha en dold IFRAME som innehåller en självuppdaterande sida som kikar igenom databasen med jämna mellanrum.

Sedan kan du låta det skriptet öppna ett popupfönster om det finns inkommna meddelanden till användaren.

//Dell

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)