OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Property:n Mode gör att databasen öppnas exklusivt, vilket innebär att om en användare ansluter samtidigt som en annan håller på att t.ex. uppdatera databasen, så får den andra användaren vänta tills den första är klar. Har du många användare kan det bli väntetider, vilket inte är så bra. Därför är det extremt viktigt att stänga connections och recordset:s direkt efter att användaren är klar med den, vilket du gör i koden.
Din connection-sträng ser lite skum ut, testa den här istället:
Connect.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("\datan.mdb") & ";Database Password=[red]password[/red];"
Det är egentligen inte bra att använda exklusiv öppning, testa med ovanstående connectionsträng först, och testa exklusiv öppning (alltså med propertyn Mode) sen, om det inte funkar.
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg Din Connect-sträng ger följande felmeddelande:
Microsoft JET Database Engine fel '80004005'
Det går inte att hitta installerbar ISAM.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Oj! :o
Såhär skall det tydligen vara:
"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=\somepath\mydb.mdb;Jet OLEDB:Database Password=MyDbPassword;","admin", ""
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg ser inte den exakt ut som den jag använde från början fast med lite mer krusidull på slutet :) ?
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Just det där krusidullet på slutet är kanske ganska viktigt? ;)
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg Får felmeddelande på den också, är en pil som pekar på näst sista kommat och:
Kompileringsfel i Microsoft VBScript fel '800a0401'
Slut på programsats förväntas.
line 226
ConnStr = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("\dekrim\data\datan.mdb") & ";Jet OLEDB:Database Password=xxx;","admin", ""
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg Läste lite mer på MS-support:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q191754
Din Conn-sträng är som jag förstår det om man använder något som heter Jet-säkerhet. Vilket inte jag gör ( har ingen mdw-fil).
Jag drar slutsatsen att min Conn-sträng är den ultimata, is it? Vilket i så fall är synd. För då är det ju inte vara det felet.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Måste du ha lösenord på databasen då?
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg väldigt tvunget ja.
ganska känslig information. lösenord, personuppgifter mm
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg det funkade inte med att öppna exklusive heller.
Vad ska jag göra? är i nöd
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Varför måste du ha lösenord på databasen? Jag, personligen, har aldrig använt lösenord på en Access-databas.
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg för att annars kan folk ladda ner den och kolla lösenord osv... ?
det är ännu en spärr mot intrång om de nu kommer på sökväg och namnet på databasen.
men strunt i det nu och så koncentrerar vi oss på mitt problem :) Som jag är ganska säker på inte har med lösenord att göra.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Detta kan du enkelt spärra med rättigheter på mappen som databasen ligger i, samt att använda DSN istället för en virtuell sökväg. :)
nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg det orkar säkert inte mitt webhotell göra...
men skitsamma. det har inte med mitt ursprungliga problem att göra !