tjena,
hur trycker man in en uploadad fil i en databas?. med dimacs komponent?
mula in fil i databas
12 svar · 269 visningar · startad av Danmagnus
he he , sparka in den..
du vet , uploadat fil, sen vill jag spara filen i en Access databas. inte spara som fil på servern
OK,
då får ngn annan ta över .... vet ej hur man gör det. Fast du kan ju prova med att trycka F1 i Access och söka på - Spara fil - eller ngt liknande.
Nackdelen som slår mig direkt är ju att databasen kommer att växa fort och bli trög, en annan sak är ju att det blir svårt att "hitta" just den bilden ....
En sak man ska ha i tanke är att en access-databas är snabb under 1 GB storlek, sedan blir prestandan dramatiskt mycket sämre.
cya,
PatrikB
------------------
=================================
** ZWGdesign **
=================================
En anan ide är ju att upploada filerna till en katalog på servern och sedan lagra en länk (sökväg) till dom i en databas istället.
men är det ingen här som kan något om det?.. snäääällla ge er tillkänna!!
Jag är ganska säker på att du inte kan spara en fil i Access.
Det man kan göra dock är att skriva filen binärt till databasen... Och det är väl på det sättet Dimacs upload funkar?
Då är det ju bara att lägga filen (binärt) i en variabel, och sedan lägga in den i databasen som text (PM)...
------------------
www.webeye.nu
näää , det får bli som active X komponent fält.. nån som har exakt kod? ...
hmm behövs egentligen upload komponent för att uploada till databas?
Antar att URL:arna som rymdknark la ut antagligen säger det mesta. Men jag tänkte bara säga att jag e ganska säker på att det ska gå att göra fält speciellt för binär kod i Access (har inte tittat i SQL). Binary (duh!) heter det. Men jag kanske har fått det om bakfoten, kanske e till för något annat?
------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com.bi
om man nu verkligen vill lägga in en fil i en databas (access, sql) så vet jag att det skall gå, men (som de flesta) så har jag inte brytt mig om att ta reda på hur.
jaa... har kollat in Access, och det enda som finns där är Active X fält, nån som har annat förslag.