Jag försöker utveckla ett script m.h.a. RegExp för att validera emailadresser men har kört fast något eftersom jag inte har full koll på vilka regler som gäller för hur en emailadress får se ut.
Jag har studerat ett antal script jag hittat på nätet och försökt få ihop ett eget som är bättre än de jag hittat. Dock tllåter det (precis som de jag hittat) att flera punkter följer på varandra i adressen.
Är det "lagligt"? Kan en emailadress ha flera punkter efter varandra utan annat mellanliggande tecken?
Javisst går det bra. Punkten är ett lagligt tecken, och det fyller ju ingen specifik funktion, som i ett domännamn. Det finns inget som hindrar att man har .........@domain.se som epostadress.
------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
Jag utvecklar en anmälningsfunktion för en webbplats där jag använder mig av mailkomponenten CDONT. Om CDONT får en felaktig emailadress så kommer inget mail att skickas. Istället får jag (antar jag) något slags felmeddelande från servern som jag gärna vill undvika.
Därför vill jag fånga upp felaktigheter i adressen i möjligaste mån.
Fråga till emmission!
Är det då tillåtet att ha flera på varandra följande punkter någonstans efter 'at'-tecknet?
va? använd inte ASP för att göra en förkoll på emailadresser, använd java-script-koll istället, ASP check sliter bara på servern, hmm det borde finnas en serverkomponent som "verkligen" kollar om det existerar en mailadress. för egentligen en mailadress som horunge@analgatan.com slipper ju igenom i princip alla valideringscheckar.
Problemet med javascript är att det går att stänga av på klienten, DVS, inte speciellt säkert... Dock är det rekommenderbart att använda både javascript och ASP...
Det finns en komponent för att kolla om mailadressen finns eller inte... tyvärr så har jag glömt bort vart jag såg den...
och då tycker jag att om man vill anmäla sig så tar man först emot uppgifterna och sedan låter man mail komponenten skicka all relaterad info såsom inlog(anvnamn, pwd, m.m)
Vill man då anmäla sig och få tillgång till uppgifterna gäller det att man skriver i sin rätta mailadress .....
Nej, det kan man inte ha. Och man kan heller inte ha en punkt direkt efter @ eller sist i adressen
Att göra som PatrikB beskriver, är det enda sättet att verkligen validera en emailadress.
Det går inte att, per automatik, kolla om användaren finns. Man kan på sin höjd kolla att domänen i adressen finns, och att den har en MX-pekare, och i nödfall om datorn som domänen pekar till svarar på port 25. Sedan tar det stopp. Att utföra sådana tester tar alldeles för lång tid, för att det ska vara intressant.
Komplettera PatrikBs lösning med både Javascript-koll och ASP-koll. Man kan ju tänka sig att användaren råkar skriva fel.
------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
jag menade såhär.
skriv in mail-adress i websidan..
sen skickas ett mail från servern till mailadressen med en länk med ett ID på, sen querystring på sidan man kommer till när man klickar på länken för att hämta IDet. och då blir mailadressen validerad. jaaaaaaa
hurraaaaaaa julafton...
men fan va B!, detta är ju gammalt .. det har väl amerikanska sajter gjort i åratal... och så kommer vi nu... iiii
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e