webForumDet fria alternativet

array(getrows) & caching

4 svar · 222 visningar · startad av doggelito

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

fundering:
jag hämtar en massa poster från en databas med metoden getrows och sedan skapar en paging-funktion som visar kanske 20 åt gången.
men när jag sedan vill se nästa 20 så laddas ju sidan om och en ny hämtning sker via getrows.

fråga:
kan man på nått vis lagra arrayen och återanvända den så man slipper hämta posterna igen?
(utan att lagra den i en session då!)

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Vid paging är det enklare och bättre att använda sig av ett Rs tycker jag, vissa säger att det går snabbare också.

mm, kanske det.
jag får bygga en sådan paging också och jämföra, (kan vara bra att ha en sån också om inte annat!)

jupitersMedlem sedan sep. 2002104 inlägg

hmm, du vill alltså visa arrayens nästa 20 poster utan att ladda om sidan? Eller är det själva hämtningen från databasen du vill undvika? Varför kan du inte lagra arrayen i en session?

Du skulle ju kunna lagra datan i en javascriptarray. Då kan i princip alla poster visas utan omladdning av sidan. En ovanlig lösning dock och kanske lite långsökt.

jag bara spånar lite men det är själva hämtningen jag vill slippa undan, om man har ett par tusen poster så känns det bara onödigt att hämta och hämta och hämta för att sedan t.ex. visa 20 st.
då kan man ju tycka: varför inte då bara hämta 20 st i selectsatsen?
det går ju då inte för att pagingen ska komma till sin rätt, då man vill kunna klicka på t.ex sid 23 eller 35 eller 72!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)