<%
IF "" & oRS("Bild") <> "" Then %>
<a href="spelarbilder.asp?spelarID=<%=oRS("spelarID")%>&bild=<%=oRS("bild")%>" target="mainFrame">Bild</a></font>
<%
else
Response.write("INGEN BILD")
end if
%>
Mvh,
9 svar · 248 visningar · startad av Alkvettern
Tjena!
Hur skriver jag asp koden när jag ska göra en IF sats.
Har en databas där vissa poster har bilder och andra inte.
Nu vill jag att om det inte finns någon bild så ska det stå "ingen bild" annars ska en länk till bilden visas
IF oRS("Bild") <> " " Then
<a href="spelarbilder.asp?spelarID=<%=oRS("spelarID")%>&bild=<%=oRS("bild")%>" target="mainFrame">Bild</a></font>
else
end if
<%
IF "" & oRS("Bild") <> "" Then %>
<%
else
end if
%>
Mvh,
Det fungerade, men problemet blir att där det finns en bild och det skapas en länk så visas inte bilderna ändå
När jag skriver in följande kod:
<%IF "" & oRS("Bild") <> "" Then %>
<%
else
end if
Så följer inte "bild" med.
När jag håller musen över länken visas :
http://www20.brinkster.com/tarzanslianer/spelarbilder.asp?spelarID=8&bild=
Alltså bild=
Frågan är vad har jag gjort för fel ??
Vad är det för datatyp på fältet? Är du säker på att fältet innehåller någonting (någonting som inte är endast mellanslag)?
Det funkar klockrent om jag tar bort IF satsen
och bara använder mig av:
<a href="spelarbilder.asp?spelarID=<%=oRS("spelarID")%>&bild=<%=oRS("bild")%>" target="mainFrame">Bild</a>
Ja, vad har du för datatyp på fältet? Är det PM/Memo så fungerar saker och ting lite annorlunda. Om du kan, byt till datatypen text på fältet.
Nej, det tycker jag inte att det är. Det kan dock ställa till problem om du överhuvudtaget i ditt recordset har fält av typen pm/memo (access) eller text/image(sql server).
mvh,
Jag är ju ingen expert eller så på ASP... Men jag hade samma problem häromdagen...(kan inte komma ihåg precis varför dock) men det funkade när jag vände på IF satsen... Har ingen aning varför...men men...
<%
'response.write oRS("Bild")
IF oRS("Bild") = "" or ISNUll(oRS("Bild")) then
response.write "Ingen bild!"
ELSE
response.write "<a href=""spelarbilder.asp?spelarID="& 1 &"&bild="& 2 &""" target=""mainFrame"">Bild</a>"
END IF
%>
Red: Glömde en fnutt! :r
/A