Jag har en SQL-sats som combinerar två tabeller där ett id-nummer är samma. Jag ska nu hämta ut information ifrån dessa.
Tabellerna innehåller båda fältnamnen "Comments". Hur kan jag hämta båda? Skriver jag ex RA("Comments") får jag bara ut det ena. Kan man "punktnotera" så att jag når det andra? EX: tabell1.Comments resp. tabell2.Comments?
Och får
"ADO could not find the object in the collection corresponding to the name or ordinal reference requested by the application."
Select-satsen ser ut så här:
Sql ="SELECT *FROM SWVersion, SWProduct WHERE SWVersion.SWProductId = "&id&" AND SWProduct.SWProductId = "&id&" AND SWVersion.SWVersionId= "&swrevid&" "
Jag kan läsa ut andra värden från tabellerna som har unika namn men inte "comments" som finns i båda :(
Sql ="SELECT SWVersion.Comments, SWProduct.comments, * FROM SWVersion, SWProduct WHERE SWVersion.SWProductId = "&id&" AND SWProduct.SWProductId = "&id&" AND SWVersion.SWVersionId= "&swrevid&" "
så här ser det ut nu:
<%
id = request.querystring("id")
swrevid = request.querystring("swrevid")
cxc = request.querystring("cxc")
Sql ="SELECT SWVersion.Comments, SWProduct.Comments, * FROM SWVersion, SWProduct WHERE SWVersion.SWProductId = "&id&" AND SWProduct.SWProductId = "&id&" AND SWVersion.SWVersionId="&swrevid&""
Set RA = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RA.Open Sql, Connection, adOpenStatic, adLockOptimistic
%>
och det jag vill läsa ut:
<%=RA("SWVersion.Comments")%>
<%=RA("SWProduct.Comments")%>
När jag pekat ut "Comments" från tabellerna i SELECT kan jag visa de andra fälten också eller måste jag specifikt tala vilka fält jag vill titta på?
Genom att kombinera era tips så fixade det sej! Men jag kan fortfarande inte läsa ut <%=RA("SWVersion.Comments")%>, men funkar det ändå så är jag inte sån...
"Workarounds make the world go round" :)
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e