webForumDet fria alternativet

Problem med CDONTS

1 svar · 159 visningar · startad av PlayerOne

PlayerOneMedlem sedan maj 200062 inlägg

Tjena

jag sitter på ett lokalt nätverk med en webbserver och en smtpserver. Jag använder cdonts för att skicka mail från en aspsida.

=Problem=
Sätter jag obj.Mail.To till en adress på nätverket är det inga problem, det funkar som det ska. Sätter jag det däremot till en adress utanför nätverket kommer inte mailet fram. Vad kan det bero på?

=Fundering=
På webbservern finns default smtpserver installerat vilket väl är ett måste för att använda cdonts? Jag har även angivit ipnummret till den 'riktiga' smtpservern i egenskaper för deafult smtpserver. Är det nödvändigt? Det fungerade nämligen att skicka mail innan jag angav en ipadress till smtpservern, dock med ovanstående problem. Skickas mailen genom den riktiga smtpservern eller default smtpserver? Skulle det fungera om även jag inte hade en 'riktig' smtpserver på nätverket?

rymdknarkMedlem sedan maj 2000175 inlägg

På det intranät som jag jobbar med, så har vi en separat mailserver. Det funkar fint att mail:a både internt och externt med ett flertal mailkomponenter till asp.

Jag har iofs inte provat cdonts mailkomponent, så jag vet inte riktigt hur den fungerar.

prova om det fungerar med några andra komponenter.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)