EitrazMedlem sedan sep. 2002366 inlägg Har ett litet problem med sortering i mina databaser.
När jag har skrivit datan till databaserna använder jag Server.HTMLEncode(texten).
Problemet är ju då att t ex Ö blir & #214; etc.
Kan man på något smidigt sätt sortera detta på "vanligt" sätt så Ö (& #214;) kommer sist och inte först ;)
-Eitraz
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Det skall väl gå att sätta språket i databasen, annars så får du väl göra några case eller if-grejjor för att få det att funka tror jag.
EitrazMedlem sedan sep. 2002366 inlägg Låter oootroligt jobbigt ;)
Använder Server.HTMLEncode för att enkelt sortera bort HTML-kod etc. Har inte "behövt" sortera efter det medlemmarna har skrivit, men nu håller jag på med mapper i ett mail-system och då vill jag att de eget skapade mapparna ska sorteras i bokstavsordning.
Ingen smidig ide?
-Eitraz
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Det finns ju annars justa regexpar för att ta bort all html.
x = "Din Text här"
Set objRe = New regExp
objRe.IgnoreCase = True
objRe.Global = True
objRe.Pattern = "<[^>]*>"
x = objRe.Replace(x," ")
EitrazMedlem sedan sep. 2002366 inlägg Jo, men jag vill sortera bort Allt ;)
Men.. som sagt, då får jag problemet med sorteringen nu..
Verkligen inga förslag? :q
-Eitraz
EitrazMedlem sedan sep. 2002366 inlägg Kan ju fråga såhär oxå.. Kan man sortera efter ett egenbestämt mönster?
Isåfall kan jag ju göra en array med t ex alfabetet och sen Server.HTMLEncode'a den och sortera efter den?
-Eitraz
Server.HTMLEncode ska köras vid presentation av datat. Inte när man lägger in datat i databasen!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag tänkte precis skriva det Erik skrev, så jag nöjer mig med att understryka detta.
Inte nog med att datan tar större plats att lagra, du tappar sorteringen, och du tappar dessutom möjligheter att söka på ett vettigt sätt, eftersom ä inte är lika med ù (eller vilken teckenkod som nu motsvarar ä). (visst kanske man kan html-encoda även söksträngen, men då blir ju helt plötsligt sökningen case sensitive).
Mvh,
EitrazMedlem sedan sep. 2002366 inlägg Nu är det ju så att detta inte är poängen med allt detta.. utan om man på något sätt kan fixa det..
Jag vet redan hur HTMLEncode funkar ;)
Detta gäller endast en sortering, ingen sökning, av mycket korta texter (tar inte så mycket extra minne där inte) som ÄR html-encodade.
-Eitraz
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Varför då inte göra om det och göra det rätt?
EitrazMedlem sedan sep. 2002366 inlägg ok.. då tar vi o omformulerar frågan så det inte blir massa tjat om det där..
Kan man sortera efter ett egenbestämt mönster, t ex en Array?
-Eitraz
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Du kan göra en mappning i order by.
order by case c1 when '& #214' then 'Ö'
when '& #213' then 'Ä'
else c1 end