Hej!
Jag har en sida med flera forms där användaren kan fylla i uppgifter. Detta kan sedan förhandsgransas på en annan sida så att helhetenser ok ut(det ser ut som en A4-sida på skärmen), och sedan ska det skickas iväg.
Skriva ut det på en websida är ju inga problem, Problemet är sedan att mottagaren ska kunna redigera de mottagna uppgifterna(och har inget intresse att se HTML taggarna).
Det går ju att med FSO spara till en .txt fil, finns det även möjlighet att spara som en .doc fil på något sätt?
Den bästa lösningen jag har kommit på är att skicka alltihop med JMAIL(ungefär som CDONTS) med HTML taggarna, så att man sedan får klippa och klistra från mailen till Word. (detta förutsätter ju även tyvärr att mottagren använder en mail som tolkar html kod), samt att det inte känns så praktiskt.
En annan lösning jag tänkt ut är att spara alla kod, även html taggarna i en txt. fil som går som bilaga eller laddas upp på servern, sedan öppnar man den i word, och sparar om den som HTML-kod. Det borde väl fungera? (Jag har inte haft möjlighet att testa, för med min word står det att HTML komponenten saknas när jag testade att spra som HTML).
Det blev långt det här, är tacksam för alla idéer.
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Om Office-paketet finns installerat på servern så går det naturligtvis att automatisera alla Word-funktioner bäst man vill, om man är händig med VBA (vilket jag inte är).
Pseudokod:
set myApp=Server.CreateObject("Word.Application")
myApp.Documents.Add ...
' osv ..
myApp.Documents(1).Save ..
Har man många besökare så är det dock inget att rekommendera av prestandaskäl.
Verkar som hosten inte stödjer det. :(
Verkar som att man inte får skapa nya mappar och filer på servern(låter lustigt iofs när man får ladda upp filer), att ladda upp funkar bra. Jag har ändrat("ställt upp") alla permisions i admindelen på den mapp det funkar, så att det fungerar att ladda upp filer med FSO bla, men just att skapa filer, mappar på servern verkar det verkar vara spärrat för. Deras support stängde just för dagen. :( Denna host är det: http://www.terrasite.com/FAQ/faqs.htm
Nu har jag läst på en hel del samt pratat med deras support.
Det bästa vore om de hade haft, precis som du skrev Niko, Office eller iallafall Word installerat på servern, OWC-components brukar det tydligen kallas, eller Office-components.
De hade det inte installerat. :(
Min "nya" tanke är då att göra en virtuell wordfil, som bifogas ett mail, med JMAIL. Går det då, eller behövs Wordkomponenten för det också, finns det något sätt att gå runt det? (tex något script att ladda ner som omvandlar *önsketänkande*)
Jag har testat funktionen en del med nedanstånende, denna fil gör som så när man skriver dess adress i url:en att word öppnas, och hela koden visas(i word) och den går att ändra etc, men HTML informationen och taggarna kommer med alltså, ocgh texten är inte formaterad. :(
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"
<% Response.ContentType = "application/msword"
Response.AddHeader "Content-Disposition", "attachment;filename=receipt.doc"
Dim strName, strAddress
strName = Request.Form("Name")
strAddress = Request.Form("Address")
%>
<html>
<head>
<title>Word Test</title>
<meta name="Author" content="Acme Toys">
<style type="text/css">