webForumDet fria alternativet

Or

2 svar · 168 visningar · startad av DavidB

DavidBMedlem sedan jan. 20001 372 inlägg

Någon som vet hur man skall få detta att fungera? Jag vill alltså att den skall läsa från den post som användaren skrivit in sitt UserId och Namn och antingen Lösenord1 eller Lösenord2. Om Lösenord1 är tomt i databasen och lösenordet står i Lösenord2 så ska man kunna logga in genom att bara kunna UserId, Name, Password2 eller UserId, Name, Password1.

Följande kod testade jag med men det fick jag inte att fungera:

SQLStmt = "Select * FROM tabell Where UserId = '" & Request.Form("id") & "' AND name =  '" & Request.Form("name") & "' AND password = '" & RS("password") & "' OR password = '" & RS("password1") & "'"

Hoppas någon förstår vad jag menar (brukar inte vara så bra på att förklara).

------------------
// David

[Redigerat av DavidB den 18 jun 2000]

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Tänk på att förhållandet mellan AND och OR är samma som mellan gånger och plus. Alla AND-satser evalueras före OR-satserna. Precis som "4 x 6 + 7" betyder samma som "24 + 7" och inte "4 x 13" så är uttrycket "a AND b or c" sant om a och b är sanna, eller om c är sann.

Ditt SQL-uttryck hämtar rader från ett recordset ( RS("password") ). Ska inte de komma från formuläret?

DavidBMedlem sedan jan. 20001 372 inlägg

Ditt SQL-uttryck hämtar rader från ett recordset ( RS("password") ). Ska inte de komma från formuläret?

det var jag som gjorde en tabbe bara :)

------------------
// David

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)