webForumDet fria alternativet

scriptlet frågor...

3 svar · 378 visningar · startad av fredrik

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Hej, håller på att lära mig lite om scriptlets...några frågor:

1. Hur ska man veta vad man ska skriva för progid? jag vet att om man inte skriver nåt så tilldelas man ett id men att det inte rekommenderas.

2. Spelar det nån roll var på servern man sparar filen?

Tack på förhand!

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
www.streetwise.se/fredrik/

löste det själv...det spelar ingen roll var filen ligger på servern.

Nu till fler frågor:

1. Vad har man för nytta av att ange parametrar under methods? för mig funkar det lika bra utan att jag skriver med dessa. (hittills i alla fall).
nån som vet?

2. Hur anropar man under funktioner till en funktion (hmmm...låter rörigt...) som det är nu anropar jag min funktion med:

Set obj = createobject("test.funk")
tmp=hw.testfunk(val)

Om jag vill anropa en underfunktion till denna hur gör jag då?
typ:

hw.testfunk.skriv(val)

tacksam för svar!

------------------
Fredrik Klarqvist

[Redigerat av fredrik den 16 jun 2000]

[Redigerat av fredrik den 16 jun 2000]

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

1. Vad har man för nytta av att ange parametrar under methods? för mig funkar det lika bra utan att jag skriver med dessa. (hittills i alla fall).
nån som vet?

Om man inte gör så kommer funktionerna inte att exporteras, dvs. den yttre världen kan inte se vilka funktioner som finns i objektet.

2. Hur anropar man under funktioner till en funktion (hmmm...låter rörigt...) som det är nu anropar jag min funktion med:
Kod:

--------------------------------------------------------------------------------

Set obj = createobject("test.funk")
tmp=hw.testfunk(val)

obj.testfunk(val) menar du väl?

Om jag vill anropa en underfunktion till denna hur gör jag då?
typ:
Kod:
--------------------------------------------------------------------------------

hw.testfunk.skriv(val)

Jag hänger faktiskt inte riktigt med. Ett objekt innehåller ett antal metoder. Har du gjort ett objekt med metoden skriv blir det

obj=createobject("mitt.objekt")

obj.skriv "hej på dej"

Vad menar du egentligen med underfunktioner?

Hej och tack för svaren...

obj.testfunk(val) menar du väl?

ja...det menar jag.

Om man inte gör så kommer funktionerna inte att exporteras, dvs. den yttre världen kan inte se vilka funktioner som finns i objektet.

ok...är det så att jag ska skapa en parameter under för varje värde jag skickar med in, under respektive method?

Underfunktioner är lite fel uttryckt av mig...vad jag är ute efter är att på ngt sätt komma "längre ner i hierarkin" om det låter lättare (...låter rörigt det med, håller med).

Alltså säg att jag har 50 funktioner (lite överdrift men ändå...) och för att då ha bättre koll på dessa så vill jag dela upp dem så att alla textbaserade funktioner anropas som:

obj.texter.funktion(val)
och alla tal-baserade funktioner med:
obj.tal.funktion(tal)

Alltså ett mellansteg till innan jag anropar själva funktionen. Jag vet nu inte om detta går att göra med scriptlets men har däremot sätt det i dll:komponenter.

Hoppas det blev klarare nu!

------------------
Fredrik Klarqvist

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)