-
Jag kan mig minnas att folk på forumet tidigare sagt att Session_OnEnd inte går att lite på. Att den inte loggar ut och uppför sig konstigt. Jag har själv haft lite erfarenhet av det. Och tänkte nu fråga er, ska man använda sig av Session_OnEnd eller gör en include som man lägger överst på alla sidor. I den includen så lagrar den datumet (now) i en databas, Och den tiden använder man för att se om de är online(aktiva) eller inte. Frågan är vad är mest effektivt samt resurssnålast. För includen skulle då behöva ligga överst på varje sida.
-
Och tillslut, On Error Resume Next tar det någon prestanda? Eller kan/ska man lägga in det överst på alla sidor när man är klar? Finns det andra nackdelar?
Session_OnEnd vs. include?
3 svar · 230 visningar · startad av mozilla
-
Förslaget att ha en include istället ger väl ungefär samma resultat som att du ändrar session.timeout till något lägre, inte sant? Du måste ju ändå välja ett statiskt värde som du går efter, typ 5 min...
-
Har man behov att ha "On Error Resume Next" på varje sida så har man väl ändå byggt applikationen helt fel, eller så är man jäkligt osäker på sin programmering, ett program skall funka, inte vara instabilt, punkt slut! ;)
Och, ja, det tar massa prestanda...
"Du måste ju ändå välja ett statiskt värde som du går efter, typ 5 min... "
Menar du att det är bättre att ha en kortare tid, eller spelar det ingen roll om man har 20 eller 5 min, förutom att sessionen är kvar?
Om du har ett lågt värde, avslutas sessionen givetvis tidigare och din server kan trasha sessionen. Detta sparar prestanda.
Jag har förresten kikat lite på det där med session_onEnd i den här klistrade tråden, där jag förklarat varför vissa problem uppstår. :)