Hej!
Finns det möjligen någon som vet om det finns artiklar skrivna om hur man kan koda Managerspel så som ex. Manager Zone, Hattrick i ASP?
Tänkte då främst på hur en matchmotor fungerar.
Mvh Jimpa
7 svar · 505 visningar · startad av jimpa
Hej!
Finns det möjligen någon som vet om det finns artiklar skrivna om hur man kan koda Managerspel så som ex. Manager Zone, Hattrick i ASP?
Tänkte då främst på hur en matchmotor fungerar.
Mvh Jimpa
Det kan jag inte tänka mig. Men det finns vissa förutsättningar för att det ska kunna bli ett sådant spel:
- Du måste VERKLIGEN kunna ASP, stöter du på problem med varannan kod du gör kommer det ta hundra år att bli klar.
- Du bör ha en bra databas, en Access-databas och några hundra/tusen medlemmar tycker i alla fall jag inte känns som en superb lösning.
- Du bör lägga otroligt mycket tid på tabellupplägget i databasen eftersom det är här det bestämms (delvis) om din applikation kommer bli snabb eller ej.
För övrigt bör du troligtvis kunna alla funktioner som har med slumpning och att väga olika möjligheter, att göra, för det är i princip dessa funktioner som får spelet att flyta på...
:)
kanske skissa upp vilka funktioner du vill ha..
försök tänk ut hur du ska komma fram till ett resultat.. du får väl tänka chanser osv osv..
det beror ju helt och hållet på hur komplex du vill ha motorn.. i princip kan du ju bara ha två värden på hur bra lagen är.. ta det ggr ett tal som slumpas fram (där 0 har 20 %, 1 har 15% osv osv) och så blir där ju ett resultat av det..
Tack för tippsen :) :)
En Access-databas är det enda jag behärskar så jag får nog börja med det.
Tabellupplägget: Jag hade tänkt mig en tabell för varje "modul" ex. Användare, Lag, Spelare, Arenor, Ekonomi, Transfers osv..
Jo precis, slumpning och att väga olika möjligheter det är nog den delen som blir svårast det är ju det hela matchmotorn bygger på och det måste ju även bli någelunda realistiska slumpningar i förhållande till laget, spelarna så det finns nån strategi i spelet.
Är det flera som har idéer så posta gärna :)
Gärna lite ex. på kod, artiklar om någon har det!
Mvh Jimpa
Här är en länk till några som haft som projektarbete att göra ett sänka skepp spel, om du klicka runt lite så kan du läsa hur de tänkt och ladda ner källkoden (C++) http://users.du.se/~idt99pgu/battleship/clasindex.html
Nån gång för längesedan fick jag för mig att skriva en fotbollssimulator, men precis när jag satt igång hittade jag bl.a. Hattrick, så motivationen sjönk.
Dock hann jag börja fundera på upplägget en aning, och kladdade ihop ett script som slumpar fram spelarnas namn och egenskaper samt ett slutresultat för matchen baserat på dessa egenskaper. (http://www.gislaved.net/e/fotboll.php för de som är nyfikna. Inget färdigt dock...).
Det är förmodligen ganska mycket jobb med ett färdigt system, men lycka till!
Hej igen!
Hur hela i världen kan man göra detta :q
Skapa serier med spelschema?
Har tänkt så här:
* En tabell med alla serier o resp.lag
* En tabell med spelschema för varje match
* Det finns 8 lag i varje serie och på en säsong ska lagen möta varandra två gånger. Alltså ska totalt 14 omgångar spelas och då 4 matcher/omgång på en säsong samt ska lagen spela varannan match hemma resp. borta.
Just nu ser tabellen "serier" ut så här:
-----------------
SerieID
Lag1ID
Lag2ID
Lag3ID
Lag4ID
Lag5ID
Lag6ID
Lag7ID
Lag8ID
----------------
Sen tabellen spelschema.
--------------
SchemaID
SerieID
Omgång '1-14
Match '1,2,3 el.4
HemmaLag 'Lag ID
BortaLag 'Lag ID
SpelDatum
--------------
* Problemet är hur kan jag spara ett spelschema för varje serie i tabellen spelschema!!
* Det andra problemet är hur jag ska förklara vad jag menar....
* Det tredje problemet vet jag inte riktigt ännu, men det återkommer jag med vid ett senare tillfälle ;)
Mvh Jimpa