Hejhej
Jag sitter på en windows 2000, min fråga är om det fungerar att både ha asp och php stöd samtidigt på samma dator?
17 svar · 685 visningar · startad av Molna
Hejhej
Jag sitter på en windows 2000, min fråga är om det fungerar att både ha asp och php stöd samtidigt på samma dator?
Ja det går. Tror jag iaf..
Det är bara för min egen skull, jag vill kunna använda båda hemma och lära mig mer helt enkelt..:)
Så, är det något särskilt man behöver tänka på, eller är det bara att installera till båda så är det klart?
bara att ladda ner rätt version av php och sen installera :)
jippie! :)
Installera ASP / PHP under Windows 2000 IIS 5.0
1. Installera IIS, Internet Information Services.
- Stoppa i 2000 skivan och välj lägg till/ta bort komponenter.
- Man kan lägga till/ta bort komponenter på lite olika sätt. Att göra det direkt från cd skivan är ett sätt. Oavsett vad du väljer är resultatet det samma.
2. Installera PHP.
- http://www.php.net/downloads.php
- Välj nummer två:
* PHP 4.2.3 installer [921Kb] - 6 September 2002
(CGI only, MySQL support built-in, packaged as Windows installer to install and configure PHP, and automatically configure IIS, PWS and Xitami, with manual configuration for other servers. N.B. no external extensions included)
- Varning! Installera EJ i mappen "Program" utan installera i mappen "Program\PHP". Om du väljer att installera i mappen Program kommer alla dina php installationsfiler att blanda sig med övriga mappar av program. Detta är oerhört irriterande men jag vill samtidigt reserverar mig för att dom har åtgärdat detta.
3 Installera mySQL.
- http://www.mysql.com/downloads/mysql-3.23.html * 3.23 -- Default package (use this if you are unsure)
- På sidan ser du "Downloads for the 3.23 version".
- Föst kommer Linux installationer, sen Windows installationer. (Syns ej från början)
- Välj denna: MySQL 3.23.53Windows 95/98/NT/2000/XP (13.3M)
- Installera mySQL. Varning! Om jag inte minns fel så installerades mySQL på samma dumma manéer som PHP, alltså alla installationsfilerna la sig i mappen Program. Se upp för det!
4. Konfigurera IIS för ASP och PHP.
(Nu har jag avinstallerat IIS på min dator och har bara det på servern med amerikanskt Windows.)
- Administrationsverktyg --> Internet Internet Services
- Högerklicka på webbplatsen Default (nånting...)
- Gå in under fliken "Documents" som jag alltså inte vet vad det heter på svenska.
- Lägg till filändelser, förslag:
1. index.asp
2. index.php
3. index.htm
- Nu letar servern efter filändelser i denna ordning.
5. Testa ASP
- Skapa filen index.asp i t.ex. notepad och lägg den i roten eller i en mapp i din lokala webbplats:
<%
response.write "datum = " & date() & "<BR>"
' ## SCRIPTENGINE 5.0 (Microsoft-IIS/5.0)
response.write request.serverVariables("SERVER_SOFTWARE") & "<BR>"
%>
6. Testa PHP
- Gör som ovan, skriv:
<?
echo date("Y-m-d");
?>
7. Testa och administrera mySQL
- http://www.phpwizard.net/projects/phpMyAdmin/ - oficiell hemsida.
- http://www.phpmyadmin.net/ - download.
- Välj nummer tre:
Download phpMyAdmin-2.3.2-php.tar.bz2
Download phpMyAdmin-2.3.2-php.tar.gz
Download phpMyAdmin-2.3.2-php.zip
Download phpMyAdmin-2.3.2-php3.tar.bz2
Download phpMyAdmin-2.3.2-php3.tar.gz
Download phpMyAdmin-2.3.2-php3.zip
Jag är lite osäker här men jag tror att php3 filer är till för dom med PHP3. Du har precis laddat ner och installerat PHP4. PHP4 har funnits i runt två år men det finns säkert många webbplatser med PHP3 som rullar där ute...
- phpMyAdmin är bara ett gäng php filer som underlättar administrationen av mySQL. Det är alltså inte "ytterligare en mjukvara". Du använder phpMyAdmin via valfri webbläsare. Precis som det finns ett grafiskt gränssnitt i Access, själva programmet, så är phpMyAdmin ett grafiskt gränssnitt för mySQL.
8. Koppla Access till dina ASP filer
- Skapa en tabell och dessa poster i Access.
[users]
intID - räknare
strUser - text, användare
strPassword - text, lösenord
strName - text, namn
Access
1. Textfälten blir 50 tecken i som defaultläge. I detta läget kan du låta det vara så. I ett större projekt vill man kanske modifiera det. (Låt vara nu alltså.)
2. "Tillåt nollängd" Jätteviktigt!! Markera som JA. Default är NEJ. Detta är Nybörjartabben Nummer Ett och om du kan låta bli att gå i denna fällan så är det ingen nackdel, liksom... Du kommer att få jättekonstiga felmeddelanden och titta på din kod i en vecka och slita ditt hår och undra varför din felfria kod som fungerar i andra sammanhang helt plötsligt inte fungerar!
Det är inget fel på koden! Felet uppstår då du ska skapa en ny användare eller uppdatera en befintlig och du lämnar ett visst fällt tomt.
- skriv ut till skärmen --> index.asp
Skriv detta mitt på sidan.
<%
'## OPEN THE DATABASE
DIM Conn
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("\molna.mdb")
SQL = "SELECT * FROM [users]"
set tmpSQL = Conn.Execute(SQL)
DO UNTIL tmpSQL.EOF ' ## EOF = End Of File
response.write tmpSQL("intID") & " "& tmpSQL("strUser") & " "& tmpSQL("strPassword") & "<BR>"
LOOP
'## CLOSE THE DATABASE
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
Det underlättar om du har fyllt i några användare. Det kan du göra i Access. Databasfilen och indexfilen måste ligga i samma mapp i detta exemplet.
9. Dokumentation
1. ASP Windows Script V5.6 Documentation Ladda ner detta lilla pluttaprogrammet. Det har varit och är till stor hjälp för många.
2. PHP http://www.php.net/docs.php View Online Denna online varianten är om möjligt ännu bättre för den är dessutom kompleterad med kommentarer hur man mer konkret använder en viss funktion i olika mer elelr mindre relevanta sammanhang. Världens bästa dokumentation?? Vet ej, men bra som attan i alla fall!
That's all there is to it!
Det finns massa råd, optimering och annat som jag inte alls har tagit hänsyn till.
Jag tycker det viktigaste är att man får det att fungera. Gör du det är du duktig!
Lycka till!
Klockrent!
snyggt! är ISS belagt med lisens för privat bruk?
Rent funktionsmässigt är IIS samma sak om det är Windows 2000 Server eller Windows 2000 Professional.
I Pro versionen är man begränsad till en webbplats medans man i Servervarianten givetvis kan ha många webbplatser. Man bara lägger varje enskilld webbplats under en ny port så blir det samma sak som om man hade olika domäner.
Jag kan dock tänka mig att det finns vissa mer detaljerade funktioner som finns i Server varianter men de grundläggande funktionerna att få ASP och PHP att fungera behövs inga ytterligare tillägg. Man kommer VÄLDIGT långt med standard uppsättningen.
Eclipse...
Denna klockrena beskrivningen kan man bara bocka och bugga för...
Enklare kan det inte bli...
Den största nackdelen som man som vanlig användare kan märka med Win2k Pro-versionen är att man endast kan vara 10 st inne på sidan samtidigt.
Iofs så kanske man inte ens märker det.
shellis: "It's easy when you know how!" Jag kan säga att jag hade blivit väldigt glad om jag kommit över ett inlägg som detta för fyra år sedan! Det är ju dumt att andra ska behöva gå samma långa väg som jag gjorde.
Denniz: Okej, det kännde jag inte till, jag erkänner! :-)
Det förutsätter att:
1. Du kör webserver på din arbetsstaion eller i alla fall en dator avsedd för det.
2. Du har en väldigt populär hemsida på en subdomän till no-IP.com eller dyndns.org . (Eller liknande)
3. Du agerar hotell på egen hand.
4. Du trivs med upplägget och vägrar köpa webbplats.
Jag antar att det är sessioner som åsyftas och en session varar i 20 minuter om inte annat anges. 10 samtidiga användare är väldigt mycket.
Det är få webbplatser ens för företag, som har så många samtidiga besökare. Att en personlig testsida skulle generera så mycket trafik bedömmer jag ej troligt.
Möjligen skulle en liten community kunna generera så mycket trafik. Men att köra en community på en arbetsstation känns inte som en ultimat lösning! Även om man är snål.
Nej, jag tror att en Windows 2000 Professional dator skulle kunna serva en rätt välbesökt personlig hemsida med gästbok och annat databas relaterat utan några större nackdelar.
Allt är relativt. Utom ljusets hastighet! :-)
Oj, den här diskussionen har sprungit väg långt sedan jag sist tittade :) Tack för ditt utförliga svar Eclipse!
Nu uppstod det en till fråga dock:
Om man tittar på din numrering så verkar det som om man måste göra det i en viss ordning? Jag har redan mysql installerat, är det ett problem?
Ah! Nej, det ska inte ha SÅ stor betydelse men det är fortfarande inte helt betydelselöst.
Du kan givetvis inte använda phpMyAdmin om du inte har installerat PHP, men det ligger i sakens natur.
Jag glömde skriva om trafikljuset som är MySQL men det känner du väl till i så fall.
Du kan bokmärka ett specifikt inlägg genom att trycka på siffran under ordet "Inlägg:" till vänster.
Tråden finns kvar och jag tycker du ska ta lite i taget. Det är inte bra att ta för mycket på en gång... Det är en styrka att begränsa sig!
Jag är inte direkt känd för att begränsa mig så det här kommer ske så snart jag får tid, kan språken men är inte så bra på installationer:)
Tack för hjälpen Eclipse
När det gäller PHP, så rekommenderar jag (och säkert många fler) att man installerar ISAPI versionen istället för CGI versionen, speciellt under Windows med IIS.
Detta ger en mycket bättre prestanda, och systemresurserna utnyttjas bättre.