webForumDet fria alternativet

ASP-kod i databas

ASPur ASP

11 svar · 393 visningar · startad av Addeladde

AddeladdeMedlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Hej

Jag har en tabell med namnet sidor. I tabellen sidor finns det en kolumn kod. I kodfältet lagras det webbsideskod både asp,html och javascript.

Exempel:
Fältet kod har denna kod i sig:

<b>Testsida</b><br><%Response.write "testsidan fungerar"%> Jippi

Sedan så har jag en sida kallad page.asp den sidan vill skriva ut koden ur databasen så att utskriften blir:

Testsida
testsidan fungerar Jippi

Det fungerar ju inte att hämta koden och läsa in den i en variabel och skriva ut den med response.write kod för då blir utskriften:

Test
Testsida</b><br><%Response.write "testsidan fungerar"%> Jippi

Fungerar heller inte med execute kod eftersom då måste all kod vara asp.

Tänk om någon kunde lösa mina problem. Jag har grubblat såååå extremt mycket på det här nu så att jag är väldigt trött på det. :x

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

För det första; är det till ett forum, community eller annat som har med användare utifrån att göra: Lägg ner direkt!

Hur länge tror du sidan skulle vara uppe om du lät dina användare lägga in ASP-kod i databasen som sedan exekveras? :o Du skulle ha en tom databas, en tom server, samt troligtvis en ordentlig avhyvling från ditt webbhotell för att hackern raderade all data på hela maskinen med ett par FSO-kommandon i din applikation.

Men om du bara skall använda det själv; visst.

PS) Jag menade inte att låta så arg :r, men det är en enorm säkerhetsrisk att tillåta det där i en applikation. DS.

Nåväl, tillbaks till frågan.. :)

Tänk om någon kunde lösa mina problem. Jag har grubblat såååå extremt mycket på det här nu så att jag är väldigt trött på det.

Frågan är väl egentligen om det går överhuvudtaget. Jag har gjort en sån grej, fast utan databas, där koden lagras i en textfil, som sedan döps om (till .asp) och som sedan inkluderas på en annan asp-sida. Då funkar det.

Nåt sånt skulle du ju kunna kombinera med.

Det är absolut inte till någon comunnity (usch ryser när jag hör namnet) eller forum. Enbart administration för min egen del.

Jag har också funderat på det där med skapa filer och inkludera dem på sidan. Men är det inte lite resurskrävande att hela tiden skapa en fil varje gång någon ska titta på sidan?
Jag vill inte ha massor med filer heller. sidorna ska tas bort när de är inkluderade i orginalsidan.

Sedan måste sidan sparas med ett unikt filnamn för om två personer anländer samtidigt så kan ju inte båda skapa en fil med samma namn.

Några ideer förslag. Kan tilläga att det är till ett CMS system

Om nu ingen kan svar här får jag väll gå till något annat forum då!

Om nu ingen kan svar här får jag väll gå till något annat forum då!

Valet är ditt. :l Om vi nu skall sluta grina över att alla ideella arbetande i detta forum kanske inte har tid att hjälpa dig, och bita i problemet i stället, mm?

Problemet med din idé är att ASP-kod ur en databas inte är så värst lätt, eftersom ASP-kod i ASP-kod inte funkar sådär bra. Koden har redan exekverats när du skriver ut din kod ur databasen.

Jag ser tyvärr ingen bättre lösning än att köra med FSO eller liknande för att inkludera kod-bitar i din applikation. Men om någon annan har någon bättre lösning så.. :)

Tillägg) FSO är nog inte mer resurskrävande än en databaskoppling med recordset:s och hela köret, så just den biten skulle jag nog inte falera tanken på.

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Eval och Execute ska nog funka...

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Exempel: Response.Write Eval("Date")

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Både eval och execute är beroende av att det endast är asp-kod som ska exekveras.

I övrigt citerar jag överridaren:

Överrider skrev:

Jag ser tyvärr ingen bättre lösning än att köra med FSO eller liknande för att inkludera kod-bitar i din applikation. Men om någon annan har någon bättre lösning så..

Mvh,

Valet är ditt. Om vi nu skall sluta grina över att alla ideella arbetande i detta forum kanske inte har tid att hjälpa dig, och bita i problemet i stället, mm?

Usch vad jag är grinig idag! :e

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

hörde om en sida som helt va uppbyggd på detta sätt, alla sidor va sparade i en databas, med aspkoden alltså och sedan hämtade han allt från databasen på en sida, det funkade perfa!

komemr dock inet ihåg vilken sida det var eller vart jag hörde det :/ (tror det va på palleman.nu)

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)