Jag har fått en förfrågan om att göra en webshop åt ett företag och det är frågan om minst 5000 artiklar.
So far so good ;)
Problemet (?) är att samtliga artikeldata redan ligger i en 900mb stor databas på ett ANNAT företags intranät... I den databasen ligger fakturering och allt annat som ett normalt företag inte vill att Bire ska få se.. Vad göra ?
Jo, jag vill göra ett script som hämtar all info från den databasen och skickar ut det på Internat till en mindre databas av nått slag så det blir lite mer lätthanterligt så att säga...
Jag förstår (och vill) att dom som äger den stora databasen måste "Uppdatera" den lilla databasen..
Frågan är: Hur gör man det enklast och GÅR det ???
De flesta databashanterarna har bra verktyg för att importera/exportera data. Om den stora databasen t.ex kör SQL Server så är det lätt att exportera valda tabeller till en annan databas. Enklast är att skapa ett DTS-paket (Data Transformation Service (?). Hör med företagets driftansvariga om dom inte kan fixa det.
Det går att konvertera till Access så du kan i undantagsfall köra med Access, men med tanke på det stora antalet produkter och att det var en webshop det handlade om så skulle jag starkt avråda från det.
Access är att betrakta som en leksak som lätt pajjar ;). Kör med SQL Server/Oracle/DB2 eller någon annan riktig databashanterare om du har tillgång till det, så får du snabbhet och stabilitet.