webForumDet fria alternativet

Hämta data från en db till en annan med ASP ?

ASP

6 svar · 320 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Okej ! Håll i er nu ;)

Jag har fått en förfrågan om att göra en webshop åt ett företag och det är frågan om minst 5000 artiklar.
So far so good ;)

Problemet (?) är att samtliga artikeldata redan ligger i en 900mb stor databas på ett ANNAT företags intranät... I den databasen ligger fakturering och allt annat som ett normalt företag inte vill att Bire ska få se.. Vad göra ?

Jo, jag vill göra ett script som hämtar all info från den databasen och skickar ut det på Internat till en mindre databas av nått slag så det blir lite mer lätthanterligt så att säga...

Jag förstår (och vill) att dom som äger den stora databasen måste "Uppdatera" den lilla databasen..

Frågan är: Hur gör man det enklast och GÅR det ???

Jösses vad jag kan förklara bra va ? ;)

------------------
Explorer in a further region of experience.
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu" TARGET=_blank>www.LifeStyleShop.nu</A>

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

De flesta databashanterarna har bra verktyg för att importera/exportera data. Om den stora databasen t.ex kör SQL Server så är det lätt att exportera valda tabeller till en annan databas. Enklast är att skapa ett DTS-paket (Data Transformation Service (?). Hör med företagets driftansvariga om dom inte kan fixa det.

------------------

1010011010 - The binary number of the beast

Det bör alltså vara en smal sak för dom att fixa ??

Kan man exportera till en Accessbas med ? Eller ska man skippa Access vid så mpnga produkter ?

------------------

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jepp, det borde vara en smal sak.

Det går att konvertera till Access så du kan i undantagsfall köra med Access, men med tanke på det stora antalet produkter och att det var en webshop det handlade om så skulle jag starkt avråda från det.

Access är att betrakta som en leksak som lätt pajjar ;). Kör med SQL Server/Oracle/DB2 eller någon annan riktig databashanterare om du har tillgång till det, så får du snabbhet och stabilitet.

------------------

1010011010 - The binary number of the beast

Hmm.. Jag har bara tillgång till Access. Vad är den stora skillnaden ?

------------------

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Access klarar bara av tio samtidiga anslutningar: Försöker fler ansluta då, får de ett felmeddelande. Ganska obra, eller hur?

------------------
-- spango

Medlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Hej, förutom att access inte klarar flera samtidiga användare så är det dels inte lika snabbt och stabilt som sql-server tex.

Du kan heller inte använda kraftfullare verktyg som stored procedures (som snabbar upp det avsevärt vid förfrågningar till databasen).

Så jag rekommenderar en kraftfullare db vid en sådan webshop.

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
www.streetwise.se/fredrik/

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)