webForumDet fria alternativet

sessions undring

6 svar · 247 visningar · startad av sven

svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg

För några dagar sedan var en tråd aktiv om sessioner och inloggningar. Dvs omöjlig gör användningen av bakåtknappen när man väl loggat ut. Intressant diskussion.

Men då började jag fundera. Om sessionerna kan ärvas?

Exempelvis. Jag är inne på en skyddad sida. Där sätts en session som heter loggad för att kolla om man är just.. inloggad. Samtidigt går jag in på en annan sida där det också sätts en session som heter loggad. Om jag nu loggar ut från den första sidan och avbryter denna sessionen. Vad händer då?

TobbsterMedlem sedan mars 2001309 inlägg

Varje session som skapas får inte bara ett namn utan även ett sessionid, vilket skulle bli olika för dina två session variabler även om dom heter likadant. rätta mig någon om jag har fel !

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Ingenting.

Sessioner är implementerade (oftast) via temporära cookies. Browsern håller reda på vilka cookies som ska skickas med till vilka URL:er. Därför kan inte två sessionsvariabler med samma namn blandas samman. Dessutom är namnet på sessionsvariabeln något som bara finns på servern. Det skickas inte med i kakorna.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Framför allt så är sessionsvariabler unika per webbplats. Du kan inte bli utsatt bara för att du väljer ett vanligt namn på din session, och folk på samma server använder samma namn.

Du kan alltså vara helt lugn. :)

Mvh,

Jaja.... då vet man :)

Förexten var jag ganska lugn innan oxå....

TobbsterMedlem sedan mars 2001309 inlägg

@nders du har så rätt så !

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)