Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Försöker mig på något liknande, men den "skriver aldrig in" selected.
<form name="posta" method="post" action="test.asp?">
<select name="select" onChange="javascript:submit()">
<option value="">Välj något</option>
<%
Dygn_id =request.form("select")
test=array("Ett","Två","Tre","Fyra","Fem")
for i= 1 to ubound(test)
if Dygn_id = i then
selected="selected"
else
selected=""
end if
Response.Write "<option value='" & i &"' "& selected &">"& test(i) &"</option>" & VbCrLf
Next
%>
</select>
</form>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du kanske måste ge dig på en subtypskonvertering i jämförelsen också (i vanlig ordning).
Mvh,
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Ok, nästa fel. Denna är relaterad till den förra selecten, men defaultvärdet hamnar fel hur jag än plussar och har mig:
<%
Dygn = Dygn_id
if Dygn="" or Dygn=5 then
Dygn=1
else
Dygn = Dygn_id
end if
radio=array("Frukost","Lunch","Middag","Mellanmål")
for x= 0 to 3
if cint(Dygn) = cint(x) then
checked="checked"
else
checked=""
end if
Response.Write radio(x)&"<input type=""radio"" name=""Dygn_id"" value='" & x+2 &"' "& checked &">"
Next
%>
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag förstår inte vad felet är? Hur ser det ut när html-koden är färdig, och hur vill du att det ska se ut?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Defaultvärdet(checked) hamnar fel i radioknapparna.
Är "Ett" selected i selectenlisten så skall "Frukost" vara "checked" i radioknapparna. Är "två" selected så skall "Lunch" vara "checked" osv. Men, är "Fem" selected så skall "Frukost" vara "checked"
Nu hamnar "checked" ett "hack" för långt fram i radioknappsraden.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Om jag förstår rätt, så torde det enklaste vara att förskjuta arrayen ett steg, och börja loopen på 1.
radio=array("","Frukost","Lunch","Middag","Mellanmål")
for x= 1 to 4
Du kanske får ändra på value på din radioknapp som du skriver ut också.
Mvh,
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Ja, nja, njä.
Mysko!
När jag skriver ut siffrorna bara med response.write(rött) så blir det exakt som jag vill ha det, men skriver jag ut radioknapparna så blir det "fel värde i x".
<%
Dygn = Dygn_id
if Dygn="" or Dygn=1 then
Dygn=2
end if
radio=array("Frukost","Lunch","Middag","Mellanmål")
for x= 2 to 5
if cint(Dygn) = cint(x) then
checked="checked"
else
checked=""
end if
[red]Response.write "Dygn= "& cint(Dygn) &"X= "& x & checked&"<br>"[/red]
'Response.Write radio(x)&"<input type=""radio"" name=""Dygn_id"" value='" & x &"' "& checked &">"
Next
%>
loopen ser inte ok ut.
du loopar från 2-5, i arrayen radio så hoppar du alltså över 0 och 1 dvs. frukost och lunch, ska det vara så?
när du skriver ut response.write utan radioknapp så finns inte arrayen radio med, kanske därför det blir olika. :)