jontasMedlem sedan juni 200061 inlägg Har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Jag har två tabeller i en db. En som visar x antal "brancher" och den andra visar x antal företag som sedan har varsin branch angiven.
Det jag gör sedan är att skriva ut alla brancher, sorterade, inga problem.
PROBLEM! Sedan vill jag skriva hur många företag som finns i varje branch ex:
Branch: Antal:
Bageri 3
Café 2
Hur öppnar jag två olika tabeller ifrån samma databas, om det nu går, samtidigt för att göra ex. en ev. recordcount ??!
Tack på förhand
DavidBMedlem sedan jan. 20001 372 inlägg Vad jag fattar det som så är d4et väll bara att göra såhär:
Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=C:\databas.mdb"
SQLStmt = "SELECT * FROM Foretag Where Foretag = '" & Request.Form("Foretag") & "'"
Set RS = Connection.Execute(SQLStmt)
SQLStmt = "SELECT * FROM brancher Where branch = '" & Request.Form("branch") & "'"
Set RS1 = Connection.Execute(SQLStmt)
sen e det bara att skriva ut Företagen
<%=RS("foretag")%>
och brancherna:
<%=RS1("branch")%>
hoppas detta hjälper dig.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Nej, nej, nej... ;)
En ADODB-connection håller en koppling till en databas, och om man ska använda flera tabeller i samma databas ska man också använda samma connection. Man måste inte, men det finns ingen anledning att tynga ner systemet med fler kopplingar, och om man använder flera kan man heller inte göra operationer på flera tabeller samtidigt.
Det jag gör sedan är att skriva ut alla brancher, sorterade, inga problem.
PROBLEM! Sedan vill jag skriva hur många företag som finns i varje branch ex:
Det är sådant SQL finns till för. Vill man lista alla branscher, och hur många företag som finns i varje, så är det något databasen ska ta hand om, inte VBScript och ADO. Det är liksom själva idén med relationsdatabaser :)
Nu hör ju frågan till SQL-avdelningen, så jag postar om din fråga där.
mvh
DavidBMedlem sedan jan. 20001 372 inlägg Ursäkta, jag menade så som emission skrev men jag kopigerade in det två ggr från ett script som jag använder och glömde ändra.
------------------
// David
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Jag misstänkte faktiskt det. Det var inte likt dig... :)
BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg För att förenkla det skriver jag lösningen (kopierad utav David). Men redigerad alltså!
----------------------------------------
Vad jag fattar det som så är d4et väll bara att göra såhär:
Kod:
--------------------------------------------------------------------------------
SQLStmt = "SELECT * FROM Foretag Where Foretag = '" & Request.Form("Foretag") & "'"
SQLStmt = "SELECT * FROM brancher Where branch = '" & Request.Form("branch") & "'"
Set RS1 = Connection.Execute(SQLStmt)
--------------------------------------------------------------------------------
sen e det bara att skriva ut Företagen
Kod:
<%=RS("foretag")%>
och brancherna:
Kod:
<%=RS1("branch")%>
hoppas detta hjälper dig.
------------------
Mvh
Patrik
aka Brimba
www.datormaklarna.se
patrik@datormaklarna.se
jontasMedlem sedan juni 200061 inlägg Tack för svaren jag fått. Skall genast prova om det fungerar ( vilket det säkerligen utan problem gör )
jontasMedlem sedan juni 200061 inlägg hmm.. funka inte så bra
Problemet är inte att jag vill få fram vilken branch som företaget ifråga tillhör. Jag skriver ut alla brancher som finns i db´n och sedan vill jag göra en recordcount i "den andra" tabellen på antal företag i de olika brancherna ...
hänger ni med ?!
Tack för att ni försöker hjälpa till det uppskattar jag...
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Så här räknar du antal poster i en databas:
SQL = "SELECT COUNT(*) AS rekna_inlagg FROM brancher WHERE branch = '" & Request.Form("Branch") & "'"
set RS1 = Connection.Execute(SQL)
och sen för att få det utskrivet på skärmen:
<% =RS1("rekna_inlagg") %>
Hoppas det var det du ville ha reda på :)
------------------
SPiN, bjowik99@it-gymnasiet.nu
[Redigerat av SPiN den 13 jun 2000]
[Redigerat av SPiN den 13 jun 2000]