Jag håller på och gör en site där man ska kunna rösta tre gånger på vilken som är din favorit film.
Jag har löst det så att först listar jag upp alla filmer ur en databas, och man trycker på en film så skickar man till rosta.asp.
Här ska man första gången bli skickad en cookie, som har värdet 0 från början. Varje gång man röstat plussas det på 1. Rosta.asp kollar om den har 3 som värde och i sånnafall skickas man vidare till redanrostat.asp
Någon som har löst något liknande eller har en bra site där det står bra förklarat om hur man ska lösa detta.
If Request.cookies("Rosta")("film_titel") = "" then
Response.cookies("Rosta")("film_titel") = 0
ElseIf Request.cookies("Rosta")("film_titel") > 0 then
Response.cookies("Rosta")("film_titel") = Request.cookies("Rosta")("film_titel") +1
ElseIf Request.cookies("Rosta")("film_titel") > 2 then
Response.redirect "Redanröstat.asp"
End If
Detta är inget jag testat i praktiken... byt ut film_titel mot en dynamsk variabel som du skickar med ifrån sidan före...
Det fungerar, ibland är man för korkad..ska nog inte ge upp så lätt i fortsättningen ! TACK SÅ MYCKET !
Övrig fråga bara, hur mycket slöar det ner om man har många olika %> taggar ? är det jätte mycket ? Det stod inte något om detta i sams asp bibel som jag nyss läst
Säkerligen inte så mycket, men för god kodnings skull så tycker jag att man skall använda så få som möjligt... det ser helt enkelt bara fult ut när man startar och slutar hela tiden (min åsikt).
<%:arna ;) är inget större problem, så länge man har låg belastning, men man man bör vara sparsam när det gäller tyngre grejer. Lika bra att vänja sig vid det rätta, med andra ord.
Varje <% och %> resulterar i en s.k. Context Switch, och det är bökigt för ASP-tolken.
275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e