webForumDet fria alternativet

Join mellan tva...

ASP

10 svar · 237 visningar · startad av crisse6

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg
Frågan#1

Hej!

Vill skapa en join mellan tva tabeller, en hete t_Forum och den andra heter t_Inlagg.

Det ar bara fran t_Forum jag vill valja ut med WHERE sats denna querystring("forumID"), t_Inlagg ska hamta allt, dvs select * from...

hoppas ni forstar mitt bubbel!:OO

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Hur är tabellerna relaterade?

q = "select * from t_forum f inner join t_inlagg i " &_
" on f.pkC = i.fkC " & _
" where f.forumid = " & request.querystring("forumID")

Du får byta kolumnnamn så det passar.

vart ar faltnamnen??? vad ar foljande:
f
pkC
fkC
?

[r]
Jag vill bara selecta alla falten fran t_Inlagg, men selecta ID fran t_Forum, genom querystring...

Faltet heter bara ID, det ar det enda faltet som ska selectas...
[/r]

Bara fraga, LarsG, den koden du har, har den nagot med att gora sa man maste fixa nagot i programmet Access?? Det kan jag inte, har inte tillgang...

Som sagt, hamta allt fran tabellen t_Inlagg och hamta bara det id som anges i querystringen fran tabellen t_Forum....

:)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

När LarsG undrar över relationerna, så menar han nog hur data:t är utformat i databasen. Relationen behöver du inte sätta i databasen.

ok! men det ar raknare osa... det ar ju det enda faltet som ska anvandas.... kan nagon visa en join pa mina tabeller? tack ;)

Om du vill göra en join mellan två tabeller så måste (bör) de ha en kolumn som binder ihop dem. T.ex. att du i inlägg har en kolumn som anger till vilket forum ett inlägg hör. Det är det jag menar med relaterade.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Du kan ju inte bara plocka ur ett id ur en tabell om det nu är samma som i din querystring!?!
Du får nog förklara lite bättre.

default.asp har lankar till olika forum, te x ASP forumet, den har en lank som ser ut sa har: .....thread.asp?forumID=" & rs("id") &"

thread.asp ska da hamta det forum som har samma id som querystringen, fattar ni? Darfor behover jag en join for att hamta inlaggen fran tabellen t_Inlagg, men bara inlagg som tillhor forumID:iet.... ok?

Du har fortfarande inte sagt vilken kolumn i inlagg som anger forumid.

ForumID dar ocksa

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)