webForumDet fria alternativet

Join ??

12 svar · 317 visningar · startad av phazer23

phazer23Medlem sedan feb. 2001238 inlägg

Har lite problem med en kanske ganska enkel sak.. Håller på och "utvecklar" ett seriesystem i asp.

Problemet är det att jag har en tabell med lagens namn, nummer i systemet osv..

En tabell med matchprogramet . Hemmalag, bortalag osv..

Och till sist en tabell med serien där vinster förluster osv lagras..

Eftersom jag tror det blir enklast så så har jag lagt så att i tabellen med matchprogramet så representeras lagen av den siffra som dom har i lagtabellen.

Frågan är alltså hur får jag med infon från lagtabellen när jag skall presentera matchprogramet.. Just nu får jag bara med siffrorna..

Har försökt med olika join grejjer men verkar itne vara det som behövs..

Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
   Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=*************seriesystem.mdb"
sql = "select * from matchprogram, lag where matchprogram.LagA = lag.lagid"
set recset = connect.execute(sql)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
sql = "select m.*,l1.namn as hemma,l2.namn as borta " & _
" from matchprogram m, lag l1, lag l2 " &_
" where  l1.lagid = m.laga " & _
" and m.lagb = l2.lagid "

Ok.. Har provat det men får följande fel ..

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 2.

/seriesystem/resultat.asp, line 21

Vet att det betyder nått med att namnen inte stämmer ..

Ellerkanske du/ni behöver exakt hur tabellerna ser ut ?

Det stämmer att det är något kolumnnamn som inte stämmer. Nu gissade jag t.ex att det fanns en kolumn i tabellen lag som heter namn så det kan vara det som inte stämmer.

Hoppas jag inte blir tjatig nu.. Men hur får jag fram deras namn i presentationen sen.. Det funkar med din sqlsats men jag får fortfarande bara siffrorna när det presenteras

http://web.blueriders.net/seriesystem/resultat.asp

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

hur skriver du ut dem då?

<form method="POST" action="tabeledit2.asp">
  <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="485">
    <tr bgcolor="#ddddaa" width="25%" align="center"> 
      <td align="left" nowrap width="6%"><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000">&nbsp;&nbsp;</font></td>
      <td align="center" width="23%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000">Omg&aring;ng</font></td>
      <td align="center" width="23%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000">Hemmalag</font></td>
      <td align="center" width="8%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000"> 
        - </font></td>
      <td align="center" width="13%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000">Bortalag&nbsp;</font></td>
      <td align="right" width="6%" nowrap>&nbsp;</td>
      <td align="right" width="6%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000">&nbsp;&nbsp;&nbsp;</font></td>
      <td width="8%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000"> 
        - </font></td>
      <td align="center" width="9%" nowrap><font size="2"><b></b></font></td>
    </tr>
    <%Do Until RecSet.EOF%> 
    <tr bgcolor="#ddddaa" width="25%" align="center"> 
      <td align="left" nowrap width="6%"><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000">&nbsp;</font><font size="2"><b><font face="Verdana, Arial, Geneva" color="#000000"> 
        <input type="hidden" name="id" value="<% =recset("Matchnr")%>">
        </font></b></font><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000">&nbsp;<b></b></font></td>
      <td align="center" width="23%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000"> 
        <%=RecSet("Omg")%> &nbsp;</font></td>
      <td align="center" width="23%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000"> 
        &nbsp;<%=RecSet("LagA")%></font></td>
      <td align="center" width="8%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000"> 
        - </font></td>
      <td align="center" width="13%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000"> 
        <%=RecSet("LagB")%></font></td>
      <td align="right" width="6%" nowrap>&nbsp;</td>
      <td align="right" width="6%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000"> 
        <input type="text" size="3" maxlength="4" value="" name="Plusminus" class="input">
        &nbsp;</font></td>
      <td width="8%" nowrap><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000"> 
        - </font></td>
      <td align="center" width="9%" nowrap><font size="2"><b><font face="Verdana, Arial, Geneva" size="2" color="#000000"> 
        <input type="text" size="2" maxlength="4" value="" name="Poang" class="input">
        </font></b></font></td>
    </tr>
    <%
RecSet.MoveNext
Loop%> 
  </table>

Det var därför jag skrev till

as hemma

och

as borta

Du kan använda dom namnen när du skriver ut värdena från recordsetet.

Tack det var jag som hade klantat till det med

<%=RecSet("Hemma")%>

Hade skrivit

<%=Hemma%>

och så blev det tomt men nu funkar det.. Tack skall ni ha... :)

LarsG skrev:

sql = "select m.*,[3][red]l1.namn as hemma,l2.namn as borta[/red][/3] " & _
" from matchprogram m,[3][red] lag l1, lag l2[/red][/3] " &_
" where  l1.lagid = m.laga " & _
" and m.lagb = l2.lagid "

Denna koden funkar för mig just nu men ifall jag skulle vilja ta med en trejde sak som t.ex. vilken serie det är måste jag då göra ytterliggare en koppling eller kan man få med den i denna oxå ??

SKulle även vara snällt ifall nån kunde förklara lite för mig angående dom sakerna som står i rött.. Varför man skriver så och vad dom gör exakt.. Har inte hållt på så mycket med relationer och sånt

vilken serie det är måste jag då göra ytterliggare en koppling eller kan man få med den i denna oxå ??

Jo det går att få fram i samma fråga. Exakt hur beror på hur dina tabeller är definierade.

" from matchprogram m, lag l1, lag l2 " &_

innebär att man jobbar med två instanser av tabellen lag.
l1 och l2 används för att kunna skilja instanserna åt.

CatZMedlem sedan jan. 20022 341 inlägg

L1 och L2 är då bara en siffra som är länkad till respektives lagID i lag-tabellen ?

Frågetecken. Jag förstår inte hur du menar.

Genererad på 384 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb