webForumDet fria alternativet

Internt Serverfel - Åtgärd

ASPur ASP

9 svar · 376 visningar · startad av emil

emilMedlem sedan apr. 2000106 inlägg

När jag försöker köra enkla script som tex uppdatera en enkel access mdb databas får jag:
HTTP 500.100 - Internt serverfel - ASP-fel
Internet Information Services

på min lokala IIS.
Vilken rättighet / inställning är det som skall fixas för att det ska fungera?

Tack på förhand!

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Ta bort vänliga felmedelanden ......
Verktyg-->internet-alternativ-->avancerat

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80004005'

[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.

/lgif/news.asp, line 8

Är felet som blir... Scriptet funkar perfekt på en annan server så det kan inte vara där felet ligger. Alltså måste det vara konfen i IIS? Tack för de i övrigt snabba svaren =)

högerklicka på mappen som databasen ligger i och sätt RXWD rättigheter på IUSR_datornamn så ska det funka :)

mvh icaaq

Har nu kryssat i Åtkomst till skriptkälla, läs & skrivbehörighet, samt skript & körbara filer.
Samma fel =(

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Prova att starta om

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det är inställningar du gör i utforskaren, inte i IIS-managern. Så här brukar jag svara:

snabel skrev:

Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.

I utforskaren, högerklicka på mappen där databasen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan.

Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.

Mvh,

@nders skrev:

Så här brukar jag svara:

det var ju inte första gången jag läste det där ;)

Jag må säga det igen wF har en kanon sökfunktion :stud

mvh icaaq (6)

Världsklass, stort tack till alla, sökfunktionen ska jag lära mig använda lite effektivare *skäms*!
Ha en gokväll killar!

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)