emilMedlem sedan apr. 2000106 inlägg När jag försöker köra enkla script som tex uppdatera en enkel access mdb databas får jag:
HTTP 500.100 - Internt serverfel - ASP-fel
Internet Information Services
på min lokala IIS.
Vilken rättighet / inställning är det som skall fixas för att det ska fungera?
Tack på förhand!
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Ta bort vänliga felmedelanden ......
Verktyg-->internet-alternativ-->avancerat
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg emilMedlem sedan apr. 2000106 inlägg Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80004005'
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
/lgif/news.asp, line 8
Är felet som blir... Scriptet funkar perfekt på en annan server så det kan inte vara där felet ligger. Alltså måste det vara konfen i IIS? Tack för de i övrigt snabba svaren =)
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg högerklicka på mappen som databasen ligger i och sätt RXWD rättigheter på IUSR_datornamn så ska det funka :)
mvh icaaq
emilMedlem sedan apr. 2000106 inlägg Har nu kryssat i Åtkomst till skriptkälla, läs & skrivbehörighet, samt skript & körbara filer.
Samma fel =(
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det är inställningar du gör i utforskaren, inte i IIS-managern. Så här brukar jag svara:
snabel skrev:
Om du använder Windows XP, måste du se till att avaktivera Förenklad fildelning. Det gör du genom att i windows-utforskaren gå till menyn Verktyg -> Mappalternativ och sedan till fliken Visning. I listan finns alternativet ”Använd förenklad fildelning”. Se till att rutan inte är förbockad. Klicka OK.
I utforskaren, högerklicka på mappen där databasen ligger, välj Egenskaper, och sedan fliken Säkerhet. Om inte användarkontot IUSR_datornamn finns med i listan, klicka på knappen Lägg till och fyll i det i rutan.
Markera användarkontot IUSR_datornamn i listan och se till så följande rättigheter är markerade: Ändra, Läsa och köra, Läsa, och Skriva.
Mvh,
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg
@nders skrev:
Så här brukar jag svara:
det var ju inte första gången jag läste det där ;)
Jag må säga det igen wF har en kanon sökfunktion :stud
mvh icaaq (6)
emilMedlem sedan apr. 2000106 inlägg Världsklass, stort tack till alla, sökfunktionen ska jag lära mig använda lite effektivare *skäms*!
Ha en gokväll killar!