Hej alla!!
Jag har ett jätte problem.... jag ska uppdatera ett medlemsdatabas och den vägrar. en check box blir falsk hela tiden och jag får fel medelanden stup i kvarten.
jag har skrivit ut sql strängen som bråkar och den ser ut så här:
sqlup2 = "UPDATE medlemar SET gmedlemskap= '"& request.form("gmedlemskap") &"', mailinglista = '"& request.form("mailinglista") &"' WHERE id="& request.form("medlemsid")&""
och utskriven blir det:
UPDATE medlemar SET gmedlemskap= 'True', mailinglista = 'False' WHERE id=2
gmedlemskap och mailinglista är två checkboxar som båda är förkryssade... men som ni ser blir mailinglista "false". Värdena i databasen är för definerade till falska om inget annat anges...
Jag fattar ingenting!!
Jag är jätte tacksam för all hälp jag kan få!!
sqlup2 = "UPDATE medlemar SET gmedlemskap= '"& request.form("gmedlemskap") &"', mailinglista = '"& request.form("mailinglista") &"' WHERE id="& request.form("medlemsid")&""
response.write(sqlup2)
databas.execute(sqlup2)
end if
if request.form("delete")="Delete" then
sql_delete = "DELETE \* FROM nummerinfo WHERE id=" & update &""
databas.execute (sql_delete)
end if
addpost=request.querystring("addpost")
if addpost = 1 then
sqlin = "INSERT INTO nummerinfo (vad, info) VALUES ('" & request.form("vad") &"', '" & request.form("info") & "')"
response.write(sqlin)
databas.execute (sqlin)
end if
'response.redirect("medlemmar.asp")
end if
I dina checkboxar så sätter du value till det som står i databasen. Det innebär att om värdet var false i databasen så kommer request.form("checkbox") att innehålla "false" om checkboxen är ikrysssad.
När du skriver ut html så får du göra så här istället:
<td><input type="checkbox" name="gmedlemskap"
<% if cbool(rs2.fields("gmedlemsskap")) then
response.write " checked "
end if %>
></td>