webForumDet fria alternativet

Uppdatering av seriesystem i ASP

ASP

6 svar · 240 visningar · startad av MM

Medlem sedan maj 2000138 inlägg
Frågan#1

Hej
Undrar om någon vänlig själ kan hjälpa en novis?

Jag håller på med en sida för idrottsresultat. Jag jobbar med access-db.
Alla matcher från olika serier finns registrerade i databasen, och administratören fyller i resultaten efter hand. Inga problem så långt.

Men, jag vill att serietabellen, med antal spelade matcher, poäng, vinster och förluster skall sparas i en annan tabell bara med hjälp av inskrivningen av resultatet på varje match.
Alltså en tabell för alla matcher och en tabell för aktuell ställning i varje serie.
Är detta möjligt?

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Visst är det möjligt, men knappast särskilt bra. Att generera en ny tabell utifrån informationen i en annan tabell, är emot hela idén med relationsdatabaser.

Hur ser tabellen ut?

OJ! Snabba svar här!

Ena tabellen listar alla matcher från alla olika serier:
MatchID, SerieID, Lag1ID, Lag2ID, Resultat1, Resultat2, Datum

Den andra tabellen listar alla lag i alla serier med poäng, spelade matcher och annat:
SerieID, LagID, Spelade, Vinster, Oavgjorda, Forluster, PlusMal, MinusMal, Malskillnad, Poang
.........
Går det att lösa på ngt annat sätt, tro?

Ja, alltså, du kan föra över information från tabell 1 till tabell 2, men du har ju redan all information som krävs i tabell 1, och att då skapa en ny tabell resulterar i överflödig och potentiellt felaktig information.

Jag återkommer med mera...

Jag känner att jag kanske ska förtydliga mig lite...

Vad jag vill göra är egentligen bara att visa den aktuella ställningen i serietabellen. Om man kan göra det med spelade matcher, målskillnad och allt det, utan att spara informationen i en ny tabell vore det ju ännu bättre. Men den ASPkoden fixar jag inte. Det borde ju vara möjligt att med några script skriva ut den serieställningen från tabell nr1...men hur??

Har du en tabell med bara lagen i också?

LagID,SerieID och Namn, t.ex.

Ja, just det. Och en tabell med namnen på serierna
SerieID, SerieNamn

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)