webForumDet fria alternativet

Session = cookie ?

17 svar · 314 visningar · startad av Bire

BireMedlem sedan dec. 19996 030 inlägg

Jag måste bara fråga även om det kan anses som självklart för en del... :e

Om jag använder mig av session i ex en webshop, betyder det att man är tvungen att använda sig av cookies ???

Eller är jag ute och cyklar helt nu ?

------------------
Krister </BIRE> Lindholm
http://www.lifestyleshop.nu
webmaster@livsstilsbutik.com

BrimbaMedlem sedan dec. 19992 966 inlägg

Nu är du ute och trampar vatten.

Session har ingenting med cookies att göra även om man kan spara en sessions variabel i en cookie.

Ta tex om man sparar ett fält från ett formulär i en sessions variabel tex:

session("namn") = Request.Form("namn")

Så har den aktuella användaren för den sessionen skapat en variabel som har fått innehållet som skrevs in i formuläret.
Varje besökare har en unik session.
Och den dör varje gång som användaren inte har varit på webplatsen på 30min. OBS man kan ställa om värdet 30min men jag tror stanadard är 30min, fast jag är inte säker.

Cookies kan man däremot spara på besökarens hårdisk och på så sätt plocka upp variablerna från en cookie och tex lägga in dem i en sessions variabel. Eller så kan du andända dem direkt.

Hoppas jag inte sagt allt för mycket dumt nu ;)

///Patrik

Du gav mig det svar jag ville ha :e

Tack för skivorna föressten... De kom i dag !

------------------
Krister </BIRE> Lindholm

Trevligt :e

Ursäkta förseningen, men jag skickade så fort jag kunde.
Om du beställer någon mer gång skall du få se att det går snabbare :)

///Patrik

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

Brimba har lite fel!!

Du måste aktivera cookies för att hålla sessioner vid liv. Prova att avaktivera en cookie, så kommer du att se att sessionerna dör ut mellan varje sida.

Det finns 2 typer av cookie, vanliga och tillfälliga. Stänger man av båda så fungerar inte sidorna.
m.a.o utan cookies så lagras inte den aktuella sessionsvariabeln.

/T

Bestäm er nu då :e

------------------
Krister </BIRE> Lindholm

emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg

För att halla reda pa vilken session en användare tillhör används en cookie, som innehaller session-ID. Själva Session-variablerna lagras i ett dictionary-objekt pa servern, men cookien krävs för att webbserverna ska veta vilket objekt som tillhör vilken session.

Det hade jag faktiskt ingen aning om, jag ber om ursäkt för att jag hade fel!

Så saken är den att om man stänger av att tillåta cookies på sin browser så kommer inte sessions variablerna fungera heller eller är det endast på servern som detta gäller?

///Patrik

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

Så saken är den att om man stänger av att tillåta cookies på sin browser så kommer inte sessions variablerna fungera heller ...

Korrekt.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Antingen så sparas sessions-ID i en cookie eller så måste man skicka med det i URL'en (typ www.hej.com/main.asp?SID=234872634824).

------------------
per@svanstrom.nu
www.svanstrom.nu

Är det bästa sättet att kontrollera om användaren tillåter cookies att plantera en cookie på hans dator och sedan försöka ta upp värdet på den, eller är det bättre att sätta en sessions variabel och försöka läsa den?

///Patrik

ZaphodMedlem sedan maj 2000102 inlägg

Försök med att plantera en cookie på användarens dator. För då kan man kolla upp det på en och samma sida. Så slipper man skicka folk mellan sidorna.

------------------
/Magnus aka Zaphod
www.designmodule.com.bi

Försök med att plantera en cookie på användarens dator. För då kan man kolla upp det på en och samma sida. Så slipper man skicka folk mellan sidorna.

Kan man? Hur skulle det gå till i så fall? Klienten skickar ju eventuella kakor i själva GET-anropet till servern (i HTTP-huvudet). :q

------------------

Man kan både sätta och hämta cookies med Javascript, efter HTTP-anropet.

Man kan både sätta och hämta cookies med Javascript, efter HTTP-anropet.

Jo, men det är ju inte information som servern har tillgång till (om vi nu pratar ASP)?

------------------

Nej det är så sant, men det ger i alla fall en möjlighet till att skjuta iväg användaren till en annan window.location.

PhOrPhErMedlem sedan feb. 20002 059 inlägg

Humma.. Det ni säger nu då är att med hjälp av javascript så kan man sätta en cookie och läsa av samma cookie igen utan att uppdatera sidan eller gå till någon annan sida?

Detta är juh ett problem med tex. PHP då man måste uppdatera sidan en gång innan man kan läsa av kakan igen...

------------------
- Erik Hellström -
http://3d.burken.nu

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

Man kan göra det ganska enkelt för sig genom att sätta en cookie på default.asp sidan. Sedan låter man ramverket (om man har ramar) laddas, där en av sidorna kollar om cookien är satt, om inte så response.redirect().

Vet ej om detta inlägg gav något, det blev lite kaka på kaka... :-)

/T

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb