webForumDet fria alternativet

Scriptlets?

6 svar · 185 visningar · startad av Vide

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Är det nån som har hållt på med scriptlets? Kanske nån tutorial som täcker ämnet... Jag har inte hållt på med det alls, och... ja, man är ju vetgirig :)

------------------
        )|(
       (o o)
-oo0-(_)-0oo-----
webeye.nu *hem*
vide@4sale.se

tohaMedlem sedan dec. 1999707 inlägg

Jag har inte heller hållt på med det men jag har läst lite om det.

Det är ju i princip okompilerade com-objekt. Därav en anledning till att jag inte har hållt på med det. Kompilerad kod är ju snabbare så då är det väl bättre att lägga koden i egna com-komponenter.

------------------
/ Torbjörn Hansson, webbutvecklare/gränssnittsprogrammerare
Spetsdata AB

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

hej, du kan läsa lite om scriplets hos microsoft: http://msdn.microsoft.com/library/partbook/dhtm/scriptletproscons.htm

fördelar med scriptlets (om jag har fattat det rätt...) är dels att man kan blanda de flesta olika programmerings språken i det (typ, javascript, vb-script, perl osv.) och att istället för att lägga in en include-fil med funktioner på en sajts alla sidor behöver man bara initiera scripletten en gång så kan man sedan använda alla funktioner som ligger i scriptletten överallt.

kan inte lova att det stämmer till fullo, men som sagt...det är som jag har förstått det.

------------------
Fredrik Klarqvist
fredrik.klarqvist@swipnet.se
www.streetwise.se/fredrik/

IIIHHHAAAA... det fungerar ju... :) :) :) :e

... en helt ny värld har öppnats... kul, kul...

En annan fördel är att man bara behöver ropa på det scriptet man vill... i en inc-fil så måste man ju ladda hela filen, vilket tar en massa plats i onödan...

Tack vara 'Active Server Pages 2.0 på 3 veckor' fixade jag detta... en bra beskrivning fanns det på sidan 119...

------------------
        )|(
       (o o)
-oo0-(_)-0oo-----
webeye.nu *hem*
vide@4sale.se

aMedlem sedan maj 2000755 inlägg

Ladda hela filen? Jag trodde bara att html-koden skickades till klienten...

Jo, men inc-filen laddas in till ASP-sidan av servern och exekveras... detta tar mer tid än om man bara hämtar den funktionen man behöver...

------------------
        )|(
       (o o)
-oo0-(_)-0oo-----
webeye.nu *hem*
vide@4sale.se

aMedlem sedan maj 2000755 inlägg

Aha, det var så du menade, jag har aldrig använt scriptlets men skulle kanske testa på det! Jag har i och för sig delat upp mina funktioner i olika dokument så jag bara inkluderar de jag använder på sidan

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)